Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FSZ
#917709
Har nu kört med bilen utan några egentliga problem så bränslefiltret var nog rätt medicin.
Rootorsaken till mina problem är nog relaterade till den dieseln som finns på marknaden idag.
Jag kör relativt lite och har tyvärr tankat OKQ8s Diesel Bio+ som tyvärr är ett riktigt dålig bränsle (innehåller 20 procent syntetisk förnybar diesel som framställs ur förnybara råvaror (både vegetabiliska animaliska och fetter) och 5-7% RME (raps-metyl-ester). Detta orsakar bakterie tillväxt i tanken och det är dessa bakterier som sätter igen bränslefiltrett.
Välj riktig diesel med så låg RME halt som möjligt för att slippa dessa problem. Bensinbolagen tar inget ansvar för det dom säljer och de klara sig genom att de tekniskt uppfyller bilfabrikanternas krav (SS 15 54 35 och SS-EN 590), det är som vanligt vi kunder som drabbas av de storskaliga experiment som pågår. Så rösta med plånboken och välj bort alla dessa kostsamma experimentdrivmedel om ni har bilen stående längre tider som jag.

Har jag otur måste jag även genomföra en tanksanering på bilen som kan bli mycket kostsamt, har hört om ett flertal dieselbilar av olika fabrikat som blivit tvungna till detta.
av matseman
#947017
Japp!
Jag hade samma problem med min drive 1,6 2011. Började vid 15500 mil med att motorlampan under färd började lysa och meddelandet "går på reducerad motoreffekt". Det hjälpte när man startade om bilen. Ibland gick den verkligen också med reducerad effekt, spelade ingen roll hur mycket man gasade. Så småningom, särskilt när bilen behövde mer bränsle för acceleration, hände det att den reducerade effekten inte räckte till att hålla motorn igång och åtskilliga ggr blev man stående i besvärliga situationer och fick göra ett tiotal försök innan den startade. Det slutade med att vi fick ta bärgning för att batteriet tog slut innan den gick igång. Verkstan bytte bränslefilter till en kostnad av 2200 kr. Det värsta var att jag hade ett bränslefilter i bilen men inte vågat byta pga den relativt nya bilen. Verkstan sade att volvo fixat med de nya filtren eftersom de gamla inte klarar 6000milsintervallen. Egentligen borde Volvo betalat! Alltså: 1. be någon billig byta filter om dessa fenomen uppstår. Det måste inte vara en märkesverkstad som gör denna enda åtgärd.
av Bernt46
#1332612
Jag hade de felkoderna och en massa stopp på bilen. När jag tog ur nyckel en stund kunde jag starta om motorn men den visade ofta reducerad effektlarm. Igår bytte jag bränslefiltret kostnad ca: 500 kr (Biltema) och några trattar för att fylla filtret med diesel, 40 kr. Dessutom tog jag hem en dunk med diesel.
När jag provkörde var problemen borta trots att jag provocerade med att varva ur motorn ordentligt (ingen snålkörning).
Nu undrar jag vilken diesel är bäst att köra på? Jag brukar tanka på Preem men det är ju mycket biodiesel i den så vad är det bästa? Den går ju så snålt så det går att betala högre dieselpris bara den går bra.

Jag trodde också att min V60 T8 skulle ha de[…]

Hej Behöver skaffa en ny USB-sticka för […]

Eventuellt kan rensning av partikelfiltret ha en v[…]

multirem dragning v70

En hemmamek med värdighet provar igenom alla […]