Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Ej testat nyckelsymbolen. Vad innebär det om den funkar där, men inte någon annanstans?

Den har inte blivit blöt. Jag har bytt batteri flera gånger, och batteriet sitter rätt. Det som händer när jag byter är att det brukar funka en liten stund, och sedan får jag varning och sedan dör nyckeln. Som att batteriet laddas ur direkt, eller att nyckeln ej kan tillgodogöra sig spänningen.
av least
Att den slutar fungerar efter en kort stund låter som att nyckeln gör en egenkontroll, som resulterar i ett fel.
Då stängs den av.
Du råkade inte komma åt kretskortet med något verktyg när du bytte batteriet?

Då ingen utanför Volvo kan läsa ut nyckelns inbyggda felllogg, så kan detta lagas endast om man visuellt kan se en trasig komponent på kretskortet.
av least
Om "nyckelsymbolen" i bilen lyckas läsa nyckeln så betyder det att nyckeln är hel, men att den har lågt/trasigt batteri.
Nyckelsymbolen matar nyckeln med trådlös laddning, och då behövs inget fungerande batteri i nyckeln.
av Xanthopteryx
Det är två olika chip och tekniker i nyckeln.
Ett batteridrivet som används vid normalt bruk.
Sedan sitter även ett rfidchip, typ som man chippar husdjur med, som aktiveras när man lägger den på nyckelsymbolen.
Funkar det men inte det övriga så känner alltså bilen igen nyckeln men batterikretskortet är trasigt. Funkar inget så har bilen spunkat.

Lite förenklat uttryckt.
av least
Kanske, men vi ser ungefär 8% av hela kretskortet på den bilden.
av least
Plus-polens "tänder" ser lite platta/utböjda ut, har du provat att börja dem tillbaka mot kanten?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]