Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag gör min första tråd här efter att ha sökt febrilt efter liknande problem. Vår kära Volvo V60 D4 CC AWD (2016) med automatlåda och 16 000 mil på mätaren slutade plötsligt svara på gas idag på motorvägen. Jag tappade snabbt fart och stannade vid vägräcket, där motorn sedan lade av. När jag försökte starta bilen hördes hur startmotorn ”drog runt” medan displayen visade ”Uppstart pågår, vänligen vänta”. Det blev dock ingen uppstart utan en bärgning till närmaste Volvo-verkstad. Jag kan nog utesluta både kamrem (startmotorn ”går runt” som vanligt) och växellåda (bilen borde väl åtminstone starta?). Det hördes inget ljud från motorn när det hände, kändes ingen lukt och bilen rullade fint till väggrenen - som att någon drog ur en elkabel ungefär. Det blickade även till någon lampa som sedan slocknade innan jag hann registrera den.

Har någon hört något liknande? Kan det ha med bränsletillförseln att göra?

/Orolig
Senast redigerad av 2 CHilding, redigerad totalt 0 gång.
Beror problemet på att EGR-ventilen fastnat, p.g.a. sot och föroreningar, så tycker jag att du skall kräva kostnadsfri åtgärd - då detta är ett konstruktionsfel. Den återkallelse som Volvo nyligen gick ut med gäller problem relaterat till EGR-systemet, att det sotar/geggar igen och leder till bl.a. högre motortemperatur.
Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En av konsekvenserna av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Senast redigerad av 1 OskarL, redigerad totalt 0 gånger.
OskarL skrev: fre 16 aug 2019, 16:14 Symptomen av EGR-problemen är garanterat inte begränsade till att insuget blir för varmt och kan smälta och/eller brinna, utan det kan garanterat leda till flera relaterade problem, men dessa följdfel vill troligtvis inte Volvo erkänna/bekosta? Många kunder har ju redan fått bekosta dessa reparationer (pga utgången garanti). Kanske kan de få tillbaka pengarna för dessa reparationer nu, i och med återkallelsen/erkännandet från Volvo?
Förutom de mer direkta konsekvenserna av det felkonstruerade EGR-systemet/kylningen (igensotade insug, TMAP-sensorer, EGR-ventiler och EGR-kylare) så bör även igensotade/otäta ventiler och topplock vara resultat av EGR-problemen. Kanske till och med spruckna cylinderfoder, som verkar kunna uppstå på VEA-motorerna, kan härledas till detta - då EGR-problemen ju leder till högre temperatur i motorn.

En av konsekvenserna av problemet är att NOx-utsläppen blir för höga på dessa bilar, pga det bristfälliga/igensotade EGR-systemet - men detta faktum är nog inget man vill tala högt om i dessa tider... Då är det nog mer accepterat att hänvisa till brandrisk/säkerhetsrisk vid återkallelsen...
Märkligt, denan text dyker upp i alla trådar oavsett modell bara det finns minsta anknytning till motorstörning.
Jag är övertygad om att, den ibland extrema, sotningen som det bristfälliga EGR-systemet skapar ger upphov till flera av de problem som bl.a. VEA-motorerna lider av. Att återcirkulera sotiga avgaser är i grunden ingen bra idé, inte bra för motorns livslängd och speciellt inte för insuget.

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]