Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
När jag startat och kör iväg är det inga ljud men när jag kört ett tag, ca 4-5 mil eller mer, så börjar det låta ett högt gnisslande ljud.
Trodde det var något med bromsar/handbroms men ...
Fick nu höra att det kanske kan vara bränslepumpen som låter och att jag kan prova att hälla lite motorolja i bensinen.
Vad tror ni om det ?? :-/
av MickeM
Var kommer ljudet ifrån för håll?

Om det är bränslepunpen, så sitter den i tanken bak, och går fullt hela tiden, så länge motorn går.
Skulle höras väl stillastående utanför, eller med upplyft baksäte.
Skulle heller inte följa motorvarv eller hastighet.

Jag vet att du har bensinmotor utan turbo.

Motorolja i bensinen?
Nja. Steg1 är ju att avgöra om det verkligen är pumpen. Några har använt 2taktsolja till pumpar med ljud. Vet ej om det hjälper.
Katten bör inte ha onödig olja, men kanske en dl i 60liter bensin borde inte påverka nämnvärt.
Men jag vill inte rekommendera det.
Konstgjord andning är det ju (som bäst.)
av Anette62
Det är en bensinare.

Ljudet kommer bakifrån, är nog konstant men jag är osäker på om det gnisslar när man står stilla på tomgång. Kollar det i morgon. Så återkommer jag sen. :-)
av Anette62
Och nu är jag helt förvirrad!
Åkte runt idag, det enda ljud som dök upp var ett väldigt svagt gnissel när jag bromsade efter ca 4 mil.
Inget ljud när jag bromsade innan jag åkt så långt, inget när jag släppt bromspedalen och inga ljud när jag åkte.
Kan det vara något med bromsarna ändå ?
Tvättade bilen igår, tänker att det kanske är något skräp som fastnat mellan kloss och skiva, och som nu nästan lossnat helt.
Vad kan vara bäst att göra ??
(Fick höra av en bekant att det är lika bra att byta belägg, det kanske blir tyst då) :-o
av lennart lundberg
Hej!

Har du eller någon annan kollat bromsoken så att inte någon bromskolv kärvar. Bilen är trots allt ca 14 år.
Blir någon av fälgarna varma bak? Om det är så, så har du ett fel där att börja med att åtgärda. Du ska även kolla så att glidpinnarna löper som de ska i oket.
Hur är det med handbromsbanden bak? Har du tittat på dem? När byttes de? Har de kanske släppt från backarna?
Jag tror att du fixar problemet för det är ganska enkelt på våra gamla bilar.

Lennart
av MickeM
Visst kan det fastna skräp i bromsarna tillfälligt. Det har hänt mig också.

Måste byta bromsbelägg?
Laga inte det som inte är trasigt, säger jag. Kolla deras tjocklek/status först.

Anliggande broms känner du om du i friläge rullar till stopp utan att bromsa på slätt och plant underlag.
Stannar bilen med en liten knyck ligger det på. Testa att bromsa jättejättelite en gång, så känner du vad för knyck jag menar.
Alternativt känner du hur varma bromsarna blir efter en åktur.
Speciellt om det skiljer mellan hjulen på samma axel. Då ska dom ses över.
av Anette62
Det känns inte som anliggande bromsar, jag kände på fälgarna efter dagens åkande och det var inte varmt någonstans. Beläggen ser ut att vara ca 4 mm. Jag tar det lite lugnt med reparationstanken så får vi se om det blir värre igen eller om det tystnar helt. 8-) :party:
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]