Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Bilade från GBG till Stockholm idag. Ing aproblem med AC.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
sony skrev: lör 10 aug 2019, 21:50 Bilade från GBG till Stockholm idag. Ing aproblem med AC.
Kanske bilen bara ville hem till svenska vägar?
Användarvisningsbild
av sony
Jag får följa upp detta,men en sak är säker. AC var svag och luften var varm. Min fru var med så det var inget jag inbilade mig.
Användarvisningsbild
av sura56
Jag har haft både XC90 ,S90, och V90 och upplevt samma sak på alla bilarna. Det kommer och går ibland upplevde jag det som, ibland efter ett stopp och man körde vidare så var det märkbart sämre effekt på kylan, ett stopp till och det var som vanligt igen. Sedan gjorde jag som så att när detta hände ändrade jag driv mode set till ECO och körde så någon halvminut eller så och sedan tillbaka till "normal" drive mode och oftast så blev det bra kyla då.
av BenKenoby
Hej

Adderar info till tråden då vi kan ha samma problem. Min ac verkar försvinna efter att ha kört ca 30min och det är under ca 26 grader ute. Om det är varmare än så ute verkar den fungera.
Problemet avhjälpes endast med en omstart av bilen (även start-stop fungerar ibland). Startar man om bilen får man en ny halvtimme med väl fungerande ac.
Kan bli rätt jobbigt när man åker långt på motorväg en solig dag, det blir då riktigt varmt i bilen.
Jag kör en xc90 2016.

Bilen ska in på årlig service snart och jag tänkte be dem kolla på detta då.
av phantomblot
Det er veldig komplekst kjøle/varmesystem på disse bilene, med innblanding av køling/varming av batteri etc.
Min V90T8 sluttet helt å regulere temperatur, så forhandler hadde bilen i 1.5 mnd og måtte bytte veldig mye deler før det ble bra.

Så ja, med så mye komponenter, skal det veldig mye til å lage et bug-fritt/tolerant system.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag en väldigt mycket äldre bil än vad ni har , men för några veckor sedan när vi hade +30°+ så kylde inte AC-n som den skulle. Stannade och kollade under huven och den elektriska fläkten som kyler kondensorn stod stilla. Kopplade ihop kablarna på givaren så startade fläkten och det blev kallt igen. Nu är det ju betydligt mer invecklat på era bilar, men det sitter alltid en givare någonstans som kan krångla. Jag tror dock som någon skrev att det bildats is i förångaren, eftersom det fungerat sedan.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]