Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leifsj
Hej, har en V70-01 med ett mystiskt fel. Den verkar inte få bensin eller rätt blandning luft/bensin? Under körning från start upp till cirka 80 km/tim hackar o rycker motorn kraftigt och och kan bli orkeslös. Om jag då frikopplar så varvtalet går ner till tomgång och låter den gå så nån minut kan jag köra igen. Får jag upp bilen i 100-110 km/tim går den mycket jämnare men så fort hastigheten sjunker ner mot 80 börjar rycken igen. Samtidigt blinkar motorsymbolen och i displayen kommer texten "kör sakta service krävs".
Vad kan detta vara?
av KalleJ
Fixa felkodsläsare. Hur många mil ?

Någon annan kanske kan svara på om Volvo innan -02 har riktig OBDII som fungerar dok. Saab innan -02 har inte riktig obdII
av Repser
Som Kalle sa, värt att investera i en felkodsläsare. Jag är 99 säker på att standard felkodsläsare på t ex biltema funkar. Skulle jag gissa rakt av skulle jag gissa på gasspjäll men som sagt felkoder är att föredra.
av Leifsj
Jag var inne på Bilias Direktservice och de kopplade in felkodsläsare men de hittade ingenting från den. Mekanikern nämnde också gasspjäll och luftläckage som tänkbar orsak, men bara en gissning.
OBDII vet jag inte vad det är.
av KalleJ
Åk förbi Volvo på måndag, verkar inte som vanlig felkodsläsare(OBD2) fungerar på såpass tidiga modeller.

Googla VST(Volvo Scan Tool) eller VIDA Dice om du vill ha felkodsläsare.
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]