Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det styrs av registreringsdatum vilket körcykel som ligger till grund för skatten.
Nej bilen registreras inte om för det. Den behåller sitt gamla datum i trafik.
Registreringsbesiktning är ett lite konstigt ord egentligen för det enda man gör är ju att ändra registrerade uppgifter, inte gör om den.'

Personligen förstår jag inte riktigt poängen med registreringsbesiktningen för polestar. Ingen kommer någonsin fråga efter den och ingen myndighet kan upptäcka den. Det är rätt absolut, men i praktiken vinner man ingenting.
jag tror få bryr sig om det och man kan ju inet få nått straff så olagligt i den bemärkelsen vette tusan. Det rullar ju miljontals chippade fordon efter vägarna. Jag vet då inet nån som ödslat pengar på det.
Mjukvaruändringar är väldigt svårt att upptäcka utan rätt, specifik, utrustning. Universalsläsare som besiktingen har har absolut ingen möjlighet att läsa av det, än mindre har dom flesta bes. män kompetensen att bekräfta ev. mjukvaruändringar(vilket skulle vara orealistiskt att kräva av dom).
Att ta fram en mjukvara, samt centralt register med alla orginalmjukvaror för alla olika bilar som finns, skulle kosta multum och skulle bara vara ett slöseri på både tid och pengar, eftersom alla skulle programmera in orginalmjukvaran 5min innan bes, och sen slänga i sin optimerade mjukvara 5min efter bes. igen.

Det är ju uppenbara hårdvaruändringar som man åker dit på, t ex fet IC, feta tryckrör, en uppenbart större turbo än orginal, osv osv. DET, har dom flesta bes. män kompetens att se, eftersom dom ser X antal bilar av samma modell X antal gånger. Även om dom inte vet *vad* skillnaden är, så ser dom *att* det är något som är ändrat. Sen att många inte bryr sig så länge det inte är för extremt är så klart en annan 5a.
Bara som exempel, vissa bes. män blir misstänksamma om du kommer in med en motortvättad motor, för har man en ren motor så måste den ju vara trimmad*, eller hur? :PMedans andra kan muntligt påpeka att den där IC'n inte är tillåten, men han låter den gå igenom den här gången.

*det hände mig en gång med min gamla 945GL, 100% orginal (t om avgassystemet!), men oförskämt upputsad under huven, och överlag i betydligt bättre skick än dom flesta andra 945or av samma årgång som rullade genom dom hallarna

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]