Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Den anledning jag ser till fast drag är om man har en bil med max dragvikt över 2500 kg, för jag vill minnas jag läst att gränsen går där för vad som går att få innan man måste ha fast krok.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Malmstroem skrev: fre 09 aug 2019, 18:36 För mig är det krocksäkerheten som gör att jag inte väljer fast drag längre.

Om jag kommer ihåg Folksams undersökningar korrekt är det statistiskt bevisat att fast dragkrok ger fler och värre skador (främst whiplash) vid påkörning bakifrån.

Därför väljer jag att låta bilens krockzoner arbeta så bra som möjligt, dvs utan en utstickande fast krok.
Om du är orolig för det ska du undvika krok helt och hållet. Problemet är att du monterar en fast balk direkt i bak på bilen som kommer köras på även med demontebar krok. Om kroken är på eller ej gör ingen större skillnad för den "går ju in som kniven i en bonde" I fronten på den påkörande bilen.

Jag vet inte vad du ska hitta för fordon som har en järnvägsbalk i fronten stark nog att överföra kraften till kroken endast. Inte ens motorblocket är en match för kroken. Med en vänlig slägghammare slår man ju lätt ett hål i blocket.

Nej det stora problemet är att du monterar en balk tvärs över hela baken och fäster den i ramen så hela bakdelen av bilen styvas upp. Jag har försökt kolla Folksams statistik och att montera krok ökar chansen för whiplash, men någon skillnad på fast och lös kunde jag inte spåra.

Sen är ju statistiken lite gammal. På nya bilar har man ju försökt tänka till redan från början när man konstruerar bilen så moderna dragkrokar fäster i deformationszonen så krockvåldet ska bli oförändrat även om du monterat drag.
av Malmstroem
Det finns krockbalkar i fronten på moderna bilar. De skulle aldrig klara offset krockproven annars. Att en fast/monterad dragkrok skulle gå rakt igenom dessa balkar stämmer inte. Du får en ökad risk för skador som i alla fall jag tycker är onödig.

Om du inte tror mig — fråga Volvo vad de helst monterar...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det där är ju mycket gamla uppgifter från när dragkroken fäste långt in under bilen i balkarna innanför deformationzonen och kraften från en påkörd krok passerade förbi deformationszonen.

Nu designar man nu med ett helt annat säkerhetstänkande och kroken och dess balk fäster längst ut i deformationszonen så den man ta upp krockkraften lika bra och på samma sätt även om krok är monterad.

Här är två extremfall Amazon.

Bild

och nya V90 där balken fäster längst ut deformationszonen. Kör någon på kroken förs kraften rätt in i deformationszonen.

Bild
Användarvisningsbild
av remus
Får instämma med B20.. har löstagbart på 9-5:an och avskyr det. Nu har tom låscylindern till det lilla klena låset lossnat så nu går det inte att låsa, tycker det är så besvärligt, och funderar på att byta till fast. Var helt i extas när jag såg att XC70:n jag nyligen köpte hade fast drag! :-D
av JonasSiljan
intressant om olika infästningar, kör med fast drag på XC70 och uppskattar att ”det alltid finns där” och att jag inbillar mig man får lite mera plats bakom sig i parkeringsluckor för folk är rädda om sin front när ”den där framför ska backa ut igen” ;-)

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]