Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolo
Jag kopplade på en släpvagn på min V79-06. Strax efter kom meddelandet ”anti-sladd service erfodras”.
Dagen efter när jag kopplat loss släpet och startade bilen var meddelandet borta.
Var har hänt?
av Knatch
Vad är det för bil i övrigt? Automat? Awd?
Rent spontant med den lilla infon så misstänker jag glapp/dålig kontakt i kabeln mellan släp och bil.
För tungt bak/framlastad släp som gör att fram/bakhjulen spinner och ger felkod och systemet slår ifrån pga nåt annat fel.

Skicka på så mycket info du kan så blir det lättare att hjälpa dig ;-)
av Rolo
Min V70 är en vanlig 140 hkr. Automat. Ingen AWD. Förra veckan körde jag liknande släp utan meddelande. Nu körde jag tomt släp. Har tidigare, förra året kört husvagn utan meddelande. Har inte kontrollerat felmeddelandet via OBD uttaget. Tror att jag gör detta nästa vecka.
av Knatch
Rolo skrev: fre 09 aug 2019, 20:11 Min V70 är en vanlig 140 hkr. Automat. Ingen AWD. Förra veckan körde jag liknande släp utan meddelande. Nu körde jag tomt släp. Har tidigare, förra året kört husvagn utan meddelande. Har inte kontrollerat felmeddelandet via OBD uttaget. Tror att jag gör detta nästa vecka.
Ja det är svårt att hitta ett mönster om det bara blivit så nu. Jag har fått det där meddelandet och nåt annat skumt när multiremmen var kass och slirade. Så vid belastning så kunde den slira och då blev det felkoder på abs och antisladd.
Måste varit en kombination av dåligt 12v batteri, för mycket elektronik igång (det var vinter) och slirande generatorrem som fick generatorn att tappa spänningen nån sekund och det reagerade bilen på.

Det var så min tankegång gick när du skrev :) därför jag frågade.
Men kör ut felkoderna när du kan så får vi se
av MickeM
En enklare universell OBDscanner kommer inte ge info från något annant än motorstyrdonet, det vet du väl?
Felkoder Ang antisladd finns i BCM.
Dvs bromsstyrdonet.

Du behöver en scanner som tar mer än bara motorn.

Jag tvivlar på att släpet är inblandat alls.

Du får inte blinkande antispinnlampa om du försiktigt kör i cirkel?
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]