NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lotten
Vi har en Volvo V50 från 2005 som körts rätt lite. Servad när den ska regelbundet.
Idag när vi körde på motorvägen i ca 110 på 5:an i en uppförsbacke började bilen rycka kraftigt (som att man gasade/bromsade omväxlande). Alla passagerare kände det. Föraren gav jämn gas. Ingen skillnad med att gå ner till fyran, och senare vid avfart i låg växel fortsatte det.
Mycket obehagligt!

Vi startade igen efter en stund och då var symptomen borta. Däremot har bilen känts svag och senare i något lägre hastighet i uppförsbacke kändes samma symptom men mycket mycket svagt.
Ännu senare kom ett pysande ljud som försvann efter någon minut.
Jag har känt liknande men mycket svagare i höga hastigheter någon gång tidigare. Då har passagerarna inte känt något.
Något förslag på vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av HCP
En ODB-koll är nog på sin plats. Pysande får mig att tänka på vakuum, och bl.a. farthållaren styrs väl av just det om jag inte är ute och cyklar fullständigt.

Om du skriver var du bor kanske det finns någon här på forumet i närheten som har en ODb-burk som kan hjälpa dig mot en påse bullar eller liknande ;)
av Knatch
Som HCP skriver, kolla felkoder.
Är det en diesel eller bensin?
Kan även var sketen soppa du fått i tanken, eller för mycket kondens. Hur mkt soppa hade du?
Lite mer info! :)
Nästa elbil från Volvo?

Designen är väl varken lockande eller fr[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]

Värmare XC60 22-

Jo, men vid minus 40 är det kraftig nedkylnin[…]

Kan du skruva själv? I så fall riv ner […]