Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pedro123123
Tack för svar! Så om jag köper ett begagnat delbart drag från skroten kan jag byta till det utan att koppla om el m.m? Klarar man av detta själv som normalhändig?
Användarvisningsbild
av apersson850
Lyft rekommenderas. En standard momentnyckel/hylsa går inte in när det nya ska sättas dit heller. Förmodligen är momentet sådant att du ska ha nya bultar, även om det är ett gammalt drag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nå. Ska du byta?

Vi har 4 bilar.
1 utan drag.
1 med fast drag
1 med avtagbart drag
1 med elektroniskt in och utfällning.

Jag uppskattar den med fast drag mest. Aldrig krångel. Funkar jämt. Skyddar mot parkeringsskador inget underhåll eller servicebehov osv..

Den med avtagbart drag är det alltid jag som får montera av och på annars blir den kvar monterad.

Den elektroniska har jag alltid hjärtat i halsgropen när jag fäller in och ut. Stannar den kostar det 12.000-14.000 att fixa.

Jag har hittills inte slagit i benet i fast krok trots 35 år åkande med fast krok.

På våra bilar med löstagbart och elektroniskt drag så syns det ju inte att bilen har drag alls. Volvo har ju dessutom en skum lösning att man ska ha en stor svart låda under kofångatren när draget är av. Vad är det då för vits att ha det av?
Användarvisningsbild
av apersson850
Vitsen är förstås att det inte sticker ut, samt att det krävs en betydligt kraftigare påkörning innan vitala delar i bilen kan krökas, om inte dragkulan sitter där.
Jag har slagit i flera gånger, på bilar som haft fast drag.
av Malmstroem
För mig är det krocksäkerheten som gör att jag inte väljer fast drag längre.

Om jag kommer ihåg Folksams undersökningar korrekt är det statistiskt bevisat att fast dragkrok ger fler och värre skador (främst whiplash) vid påkörning bakifrån.

Därför väljer jag att låta bilens krockzoner arbeta så bra som möjligt, dvs utan en utstickande fast krok.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Väljer med aktivt bort fast drag när jag letar bil. Skulle med bytt till avtagbart om bilen var tillräckligt intressant trots fast drag :) Hade jag haft gård och häst eller liknande hade klart fast varit att föredra men för mig mitt i city går det bort.
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]