Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av X3JA
Trist att höra om kompressorn. Känns onekligen som den som fallerat i min bil. Nåja, bilen ska in på tisdag, så det är bara dumt att spekulera innan dess.
Användarvisningsbild
av X3JA
Lite uppdatering från veckan som gått.

I tisdags lämnade jag in bilen pga 4 ärenden:

1. Återkallning på cylindrarna som lyfter bakluckan. De byttes. Jag upplever nu i efterhand att luckan öppnas lite långsammare än tidigare. Det är helt ok, fortfarande rätt snabbt upp; mycket snabbare än min förra Lexus NX300h.

2. Kromlisten under främre högerdörrsfönster var lös eller monterad för långt bak, så den skrapade emot bakre dörrens ditto vid öppning & stängning. Teknikern bytte ut listerna och resultatet blev mycket snyggt.

3. Farthållaren (ACC) stängdes utan någon uppenbar anledning ur. Oftast kunde jag återaktivera, men ibland behövdes en stund eller några körningar till. Senast hände i måndags, vilket var dagen innan service. Teknikern kunde inte återkalla problemet och gjorde inget åt det, inte ens uppgradering av firmware.

4. Luftfjädringen fungerade inte. Det var främst pga luftfjädringen som jag ville ha service . Teknikern bytte säkring och relä som gått. Dessvärre var han ny eller på annat sätt okunnig, så han kalibrerade inte om kompressorn. Ytterligare 1 dygn på servicen.

Värst av allt var dock efteråt när jag kikade i Volvo on call appen. Teknikern hade buskört med min bil! Jag hämtade videon från dashkameran som satt framme vid takkonsolen. Teknikern körde i 129 km/h på 50-väg! Verkstadschefen blev inte glad....
av stevvee
X3JA skrev:Lite uppdatering från veckan som gått.

I tisdags lämnade jag in bilen pga 4 ärenden:

1. Återkallning på cylindrarna som lyfter bakluckan. De byttes. Jag upplever nu i efterhand att luckan öppnas lite långsammare än tidigare. Det är helt ok, fortfarande rätt snabbt upp; mycket snabbare än min förra Lexus NX300h.

2. Kromlisten under främre högerdörrsfönster var lös eller monterad för långt bak, så den skrapade emot bakre dörrens ditto vid öppning & stängning. Teknikern bytte ut listerna och resultatet blev mycket snyggt.

3. Farthållaren (ACC) stängdes utan någon uppenbar anledning ur. Oftast kunde jag återaktivera, men ibland behövdes en stund eller några körningar till. Senast hände i måndags, vilket var dagen innan service. Teknikern kunde inte återkalla problemet och gjorde inget åt det, inte ens uppgradering av firmware.

4. Luftfjädringen fungerade inte. Det var främst pga luftfjädringen som jag ville ha service . Teknikern bytte säkring och relä som gått. Dessvärre var han ny eller på annat sätt okunnig, så han kalibrerade inte om kompressorn. Ytterligare 1 dygn på servicen.

Värst av allt var dock efteråt när jag kikade i Volvo on call appen. Teknikern hade buskört med min bil! Jag hämtade videon från dashkameran som satt framme vid takkonsolen. Teknikern körde i 129 km/h på 50-väg! Verkstadschefen blev inte glad....

Körjournal är grymt annars. Min meck buskörare med min T8a så frågade honom om bilen gick bra upp till 200. Han blev helt förstenad men sa att jag inte skulle ta upp det med hans chef. Tror det tar bättre än något annat.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
hur ser man hur fort det gått? såg inget i demo (har ej fått min volvo ännu första med voc)
Användarvisningsbild
av X3JA
LazerHawke skrev:hur ser man hur fort det gått? såg inget i demo (har ej fått min volvo ännu första med voc)
I VoC, tryck på "Hem", "Senaste resa", välj en körning (vars start- och stopptid syns) för att till sist trycka på startplatsen & målet under kartan.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
X3JA skrev:
LazerHawke skrev:hur ser man hur fort det gått? såg inget i demo (har ej fått min volvo ännu första med voc)
I VoC, tryck på "Hem", "Senaste resa", välj en körning (vars start- och stopptid syns) för att till sist trycka på startplatsen & målet under kartan.
skärmdump på exempel? ser inget i demo
av stevvee
LazerHawke skrev:
X3JA skrev:
IMG_6801.jpg
IMG_6801.jpg (37.35 KiB) Visad 919 gånger
Användarvisningsbild
av LazerHawke
stevvee skrev: fre 09 aug 2019, 18:03
LazerHawke skrev:
X3JA skrev:I VoC, tryck på "Hem", "Senaste resa", välj en körning (vars start- och stopptid syns) för att till sist trycka på startplatsen & målet under kartan.

IMG_6801.jpg
Ah kanske bara syns på hybrider för något sådant fanns inte i demon
av stevvee
LazerHawke skrev:
stevvee skrev: fre 09 aug 2019, 18:03
LazerHawke skrev: skärmdump på exempel? ser inget i demo

IMG_6801.jpg
Ah kanske bara syns på hybrider för något sådant fanns inte i demon
Jodå har lika på V90n. Men kanske inte finns i demon pga sträckan. Man kan iallafall se allt :)
IMG_6802.jpg
IMG_6802.jpg (81.87 KiB) Visad 915 gånger
av lafi
Syns inte på min XC60-19, man kanske måste ha navigation för att få hastighet och exakt körväg? Jag ser bara start och stoppunkt. Inga hastighetsdata.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]