Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jonzeboy
Har någon erfarenhet av Biltemas bromsluftare?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000017001

Jag köpte den och tänkte att det skulle va väldigt smidigt. Men jag pumpade och bad frugan hålla koll när det kom fram nu vätska. Jag hade haft av oket så där va luft också. Men hon sa att luften bara åkte ut och in.

Och mycket riktigt det gjorde den. Och efter ett tag så åkte slangen av. Så på det igen. Denna gången tittade jag. Och den drar in luften. Det känns som att ventilen i flaskan är för hård och öppnar för lite.
Det pös lite också så jag vet inte om luften lyckades tryckas ut vid nippeln istället.

Ska man skruva på ventilen? Där är väldigt dåligt med instruktioner.

Det blir nog att dra ventilen och bara använda den som flaska.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag köpte en gång en sådan också, men fick inte det att fungera. Jag har ett annat sätt som funkar bra. Jag (bilen upphissad på bockar och hjulen av) sätter en burk under varje ok och öppnar alla nipplar och låter det stå och droppa. Man får bara ha koll på att behållaren inte bli tom. Om jag byter huvudcylindern, luftar jag den med fingrarna som backventiler innan jag monterar den. Jag brukar hälla på 1/2 l ungefär så är där ny bromsvätska i hela systemet. Det är sällan jag behöver "pumpa manuellt". Men om det skulle behövas så tar jag en träpinne, öppnar nippeln (en i taget) med slang på, trycker ner och "låser fast" pedalen med pinnen mot sätet, stänger nippeln, släpper upp pedalen, öppna nippeln, trycker ner och låser fast pedalen stänger nippeln. Det funkar också om det bara skulle vara ett hjul. Jag jobbar alltid ensam numera så man får lista ut lite olika "klurigheter" för att det ska funka
av jonzeboy
Ok. Körde på klassiskt vis nu och använde den som vanlig flaska men ska nog köpa ett sånt lock med slang till däck.

Är det inte risk för luft om man öppnar och låter det stå?
av Gelis
Köpte en liknande på Mekonomen för många år sedan, fungerade inte. Nu för tiden använder jag en tryckluftdriven avluftare, Biltemas för 199 kr funkar klockrent
av jonzeboy
Titta lite på den med men för tillfälligt så fungerar inte min kompressor.

Men funderade på om man kan använda den och tömma automatväxellådan på olja. Någon som vet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom där brukar inte vara speciellt bra faktiskt, backventilen brukar stänga lite halv-dumt(och ibland inte alls) så lite luft stannar kvar i systemet ändå.
Dom som trycksätter kärlet är i regel bättre - speciellt om det är kopplingen som ska luftas(många bilar har samma kärl för både broms och koppling, med en skiljevägg eller liknande).

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]