Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Powerstroke
Hej på er gott volvofolk!

Efter ett plötsligt och kanske mystiskt fel som har uppstått hos min bil behöver jag nu er expertis, erfarenhet och visdom till min hjälp :) Bilen är Volvo V70 2001, 170 hk

Det är nämligen styrningen som har blivit knas. Symptomen har uppstått är att styrningen känns väldigt lös när jag åker, och samtidigt på det så har ratten börjar vibrera vid hastigheter runt 100 km/h. Med lös styrning menar jag att det känns som ratten har väldigt mycket spelrum när man svänger med den, innan den tar på själva styrningen. Bilen känns även väldigt ostabil när man åker med den. Den vinglar från höger till vänster och jag är helt säker på att det är pga styrningen.
Det är inte själva ratten som är lös alltså, därav utesluts rattmuttern.

Det riktigt skumma är att allt detta har uppstått först efter jag en helg plockade av hjulen för att färga fälgarna med vanlig sprayfärg. I det arbetet så var det såklart mycket slipning med fint sandpapper, och sen på med grundfärg och sen ja.. vanlig färg, ni förstår. Samtidigt som detta gjorde passade jag på att öppna bromsarna och smörja dem.

Innan jag färgade fälgarna och öppnade bromsarna fungerade allting bra. Däcken var redan balanserade sedan tidigare. Tog bilen till verkstad efteråt och hissade upp. Ingen som helst glapp någonstans under hela framvagnen. Däcken sitter även fast ordentligt. En hjulinställning på alla fyra hjul har även gjorts sedan tidigare.

Nu undrar jag vad detta kan bero på? Kan det vara så att däcken har hamnat i obalans igen efter jag färgade fälgarna?
Och hur går det att förklara den lösa styrningen? Är det något med bromsarna som inte står rätt till?
Vad är det som kan ha hänt??

BR
av KalleJ
Styrleder fram, ger glapp. Bussningar bak kan göra att det blir svårt att hålla linje. Rotera hjulen se om det hjälper.
Osannolikt om du inte krockat lr liknande men styrväxeln kan bli glapp också.

Målade du färg på anläggningsytan mot navet på fälgen?
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Har du eftermarknadsfälgar?
Sitter det en plastring i centrum på insidan?
Är som borta/skadade/felaktiga så får du mycket konstiga fenomen.
Många av dom beskriver du.
Kolla det FÖRST.

Du kanske fick en plastring kvar på navcentrum, och sedan satte en fälg med plastringen kvar på det hjulnavet?

Eller satte du fjärdrarna till bromsoken fel?
av Powerstroke
KalleJ skrev:Styrleder fram, ger glapp. Bussningar bak kan göra att det blir svårt att hålla linje. Rotera hjulen se om det hjälper.
Osannolikt om du inte krockat lr liknande men styrväxeln kan bli glapp också.

Målade du färg på anläggningsytan mot navet på fälgen?
Ska nog kika mera på detta med glapp under hela bilen igen. Har ej krockat. Nej där målade jag inget för det är ju ändå insidan som ej kommer synas när väl hjulet monteras på. Ska kika på detta för säkerhets skull
av Powerstroke
MickeM skrev: tis 06 aug 2019, 10:08 Har du eftermarknadsfälgar?
Sitter det en plastring i centrum på insidan?
Är som borta/skadade/felaktiga så får du mycket konstiga fenomen.
Många av dom beskriver du.
Kolla det FÖRST.

Du kanske fick en plastring kvar på navcentrum, och sedan satte en fälg med plastringen kvar på det hjulnavet?

Eller satte du fjärdrarna till bromsoken fel?
Ja det är eftermarknadsfälgar. Men som sagt har inte haft dessa symptom tidigare alls. Ska kika på detta med plastringarna som du säger. Sen tror jag inte att fjädern till bromsoket är fel. Jag ska in med bilen på verkstad nu på torsdag och lossa på hjulen. Kolla under hela bilen och eventuellt ta en titt på bromsarna. Vi får se vad jag hittar!
av MickeM
Om du fick felet efter att hjulen varit av, så låter det verkligen som om en plastring ramlat bort. Titta noga för du höll till med målningen om det ligger en ring på golvet /marken.
av Powerstroke
Då har man besökt verkstaden idag. Alla plastringar satt fortfarande kvar! Däremot så visade det sig att däcken hade faktiskt hamnat i obalans pga mitt måleri på fälgarna. Låter kanske logiskt men samtidigt skumt. Fixade det och tog bilen på en åktur, inget mer vibrerande i ratten :-)
Ingen glapp i någon av komponenterna i framvagnen, bussningarna överallt så bra ut. Men det upptäcktes även att ett utav bromsoken fram ligger an lite grann. Den blir ovanligt varm när jag känner efter vid parkering. Kanske det som skapar vibrationer eller kanske ostabil färd? Har ingen aning. Stötdämpare vänster fram visade sig även vara HELT slut. Kan detta ha något med det övriga att göra kanske?

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]