Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
Det är dags att byta kamremssats och aggregat-remsats på sonens V70. Vattenpumpen kommer sitta kvar om den är OK. Bilen har en B5254T8 motor.

Jag har nyligen bytt på min V50 T5-10 med B5254T7 motor. I princip samma jobb men förhoppningsvis lite mer gott om plats. Det är några V70II specifika detaljer jag inte har koll på. Till min förvåning hittar jag ingen information byte på V70II, i vart fall inte för bensinare som denna.

Övre motorfäste
Till skillnad från V70N har V70 II liksom min V50 ett övre motorfäste på höger sida av motorn. Hänger motorn på detta så att jag måste understödja den under tråget med domkraft på samma sätt som på min V50?

Den elastiska AC-remmen
Finns det något tricks att få den nya på plats? Jag har sett specialverktyg, men det borde gå även utan ett sådant.
Gjorde det på min för ett par år sen. Du måste stödja motorn på passagerarsidan då du måste plocka motorfäste.
Och ja, AC-rem går att få dit utan verktyg. Man blir lite småförbannad, men det går. Lägg den helt över servopumpen (det är väl den det ligger på också) och sedan medan du roterar så tränger du över remmen på Kompressorn spår efter spår tills den är över helt.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]