Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har sett att detta är ett rätt vanligt problem på äldre modeller. Jag har en 06:as XC90 , som för ett par veckor sedan drabbades av problemet att kupéfläkten går trots att tändningen är avstängd och nyckeln ligger i fickan. Fläkten gick heller inte att reglera med vredet, utan höll en viss hastighet oavsett vilka inställningar jag gjorde på ACC-panelen. Kollade runt på nätet, och de flesta verkade vara eniga om att det är kupéfläkten och fläktmotståndet som behöver bytas. Sagt och gjort, jag köpte nya grejor från Vparts, kollade Youtube-videor med instruktioner för hur man ska gå tillväga, och bytte ut grejorna mot nya.

Det gick bra att byta, och den nya fläkten funkade bra, utan gnissel dessutom. Första gången jag provkörde bilen vill säga. Andra gången, när jag skulle på ett ärende, var samma problem tillbaka! Fläkten går bara att få stopp på genom att koppla ur batteriet eller rycka säkringen.

Ska tillägga att jag genomförde fläkt- och motståndsbytet med batteriet urkopplat.

Någon som har en teori om vad det kan vara? Är mitt nya motstånd paj direkt? Vad göra? Har ingen koll på felkoder e.dyl. Det här är alltså inte "funktionen" där fläkten går igång för att rensa systemet på fukt.
Men det kan knappast vara fläkten som är paj, eftersom den blåser som attan. Alltså borde det vara fläktmotståndet, eller CCM:en kanske? Å andra sidan lyser alla dioder på CCM, och den svarar på AC av/på, utblåsen går att justera, och temperaturreglering verkar funka.

Kan tillägga att fläkten går på maxfart när jag stänger av nu, innan bytet gick den på typ halvfart. Båda gånger utan möjlighet att reglera hastigheten. Har en felkod från ett serviceprotokoll som är ett år gammalt: DTC 0040 Luftkvalitetssensor, internt fel - permanent. Det har inte åtgärdats, men kan väl knappast ha med detta att göra?
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]