Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alda2
Hej alla!

Hjälper svärmor med hennes bil, V70 D2 2015 (motor D4162T) ca 9000 mil.

Problem:
Har under en tid gått sämre, ej acc, slö etc. Inga felkoder
Felsökt av aukt. Volvo verkstad, hittade inget.
Under Ons kväll gick bilen sämre och sämre, till sist bara på ettan och max 2000 varv. Kom hem.
Dagen efter startade bilen inte alls, ingen tomgång. Hackar några sekunder men dör sedan. Inga felkoder, ingen motorlampa tänd.

Tillsammans med svågern gissade vi på bränsle och köpte nytt bränslefilter (Volvo orginal) trots att det som satt i endast körts ca 2000 mil / 18 mån.
Tankas i stort sett endast på Preem.

Lite svårt att lufta systemet men lyckas få ut en del diesel på röret som sitter mitt på motorn (kopplar loss retur), samt vid filterhuvudet. Får ut så mycket som brukligt på maskiner, lastbilar etc som vi har erfarenhet av (dock ej skruvat Volvo D2 förut)

Återigen går bilen inte igång utan hackar några sekunder och dör sedan. Den förbränner för grenrör etc blir varmt vid upprepade försök.

Är dessa motorer extremt känsliga för luftning? Har googlat mig till att de skall självlufta, stämmer det?

Andra idéer till vad som kan vara fel? Vi är 4 mil ut i "skogen" och slipper gärna bärgning ....

Tack på förhand!
/D
Användarvisningsbild
av TommyP86
D2 självluftar inte, utan är rätt tjuriga att få ur luften ur. Brukar rycka loss returen och suga fram bränsle med en bromsluftare. Funkar med en ”blåsa” till båtar också.
Men jag tror nog det är nåt mer underliggande. Hur såg filtret ut? Första tanken är spridarproblem, det är nog det vanligaste på d2.
av alda2
Tack för svar! Fick slut på tid när vi skulle åka därifrån, fortsatta lufta lite mer och fick ut diesel med resultat att den gick som innan vi började dvs hackade igång några sekunder men inte länge nog att respondera på gaspådrag (men dock så länge att startmotorn "släppte"). Filtret är ju helt kapslat så vi kunde inte se hur det såg ut invändigt.
Bilen nu bärgad till verkstad, återkommer när vi vet..
//D
av alda2
Blev byte av reglerventil på högtryckspump. Följetongen fortsätter dock sedan svärmor/svärfar idag körde Växjö - Falkenberg och väl där hade en spridare lossnat och diesel strömmar ut.... Gissar att Liljas i Växjö inte riktigt gjort jobbet som förväntat. Bilen kvar på verkstad över helgen...

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]