Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gidjeboj
Hej! Tid att byta skivor och bromsar bak på V70n MY13. Hade tänkt göra det själv för att spara några slantar. Står nu i valet vad för prylar jag ska ha. Volvo ville ha 970kr för orginalbelägg och 1200 per skiva! Känns väldigt dyrt, vad rekommenderar ni för "pirat" alternativ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag beställde belägg till min V60 från bildelaronline24.se
Sakerna skickas från Tyskland, det tog lite tid, men har ett helt ok pris.
av LaRy
Efter en liknande debatt för en tid sedan gav jag mig tid att kontrollera på nätet vad många proffs (internationellt) anser och en del utförde även direkta promsprov med original kontra piratbromsar. Både på exklusiva som och vanliga bilar:
Skivor har inte så stor betydelse eftersom nästan alla tillverkas i Kina (även original), men klossarna skall helst vara original eller av ett märke, känt för god kvalitet. Bra bromsbelägg bibehåller den släta ytan på skivan, medan enklare belägg skapar ofta en vågig beläggningsyta.
På min hemort finns en lokal firma som enbart arbetar med bromsar. Skivor utan större betydelse, men beläggen blir alltid fabrikat Brembo. Om kunden önskar något annat, får han köpa dom själv.....
av gidjeboj
Så det du säger är att biltemas skivor med brembo belägg skulle funka?
av KalleJ
Getech.se har Zimmerman till vettiga paket priser (Brembo också men lite dyrare) och oftast snabba leveranser när de finns på lager i Sverige. Vilket de ofta gör för Volvo.
Lättare att få rätt delar också de kolla åt dig. Bättre kundsupport än tyska nätbutiker också.

Kör själv Zimmerman runt om S80 MY10
har själv handlat från mister-auto och det har fungerat ypperligt bra, billigast när dom har varorna(annars kan priset vara skyhöga, vilket inte är värt).

annars skulle jag säga bildelaronline24.se också är billigt(dom har i dagsläget 24% rabatt av originalpris) - uppsättning av t.ex din bilmodell; skivor och belägg skulle gå på cirka ~3800kr(på ATE skivor och belägg) vill man ha mindre bromsdamm har folk som använder ceramic ATE bromsbelägg(kostar då cirka 300-350kr utöver det priset som vanliga ATE belägg kostar) (har även en kod(A507) som man får extra 3% (Innan 00:00)(bryr mig inte om någon använder koden heller) så skulle hela kalaset ligga på ~4100-4200kr inkl frakten.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]