Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Begustaf
24.500 mil på mätaren.

Funderar på köp av en sådan men ...

... hur vanliga är problem med Four C-systemet och vad exakt brukar krångla?

Kommer det på "alla" sådana bilar förr eller senare eller bara på ett fåtal?

Kostnader vore också bra att veta, även för byte av utslitna komponenter som stötdämpare, till exempel.
av borstarmicke
Känns som 4C e nåt som bör undvikas på äldre långmilare... om dämparna inte redan är utbytta.

Givetvis kommer det för lr senare, inga dämpare håller för evigt tyvärr... :)

Hade det på en 04 V70R, hade den iofs bara 1.5år så hann bara byta batteri och separerade handbromsbelägg på den. Original kostade då 4500:- st till den för typ 10år sen...
av KalleJ
Dom jag länkade är original. Volvo tillverkar inte egna stötdämpare.

Se till att priset reflekterar eventuella problem och var förberedd, alltid bra att ha tillgång till en bra verkstad med vettiga priser när man har äldre "premium" bilar.
av Lövet
Precis. Jag tycker inte det är så farligt dyrt? Knappast något att undvika bilen för.
av KalleJ
Fast byter du stötdämpare på en långmilare så byter man ju fjädersäten och bussningar (+hjulinställning) samtidigt om du tänkt behålla bilen. Som sagt se till att priset reflekterar hur skicket är. Dyrt att ha äga en långmilare första två åren. Mycket som behöver bytas oftast om det inte redan är gjort.
av KalleJ
Köp med hjärat! Går inte att tjäna pengar på att äga bil. Det kostar pengar oavsett.
Bara se till att ha en bil man gillar så känns det bättre när man lägger pengar på den.
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]