Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MurreR
Har kört med dessa lister i 3 år och dom har då inte tagit någon skada. Ett och annat stenskott finns däremot.
Kört så underredet tagit i ett flertal gånger både på barmark på dåliga skogsbilvägar, och såklart snö. Haft hjärtat i halsgropen några gånger men listerna har då karat sig bra. Kör man så att listerna rakt går sönder har man nog fler saker att oroa sig över..

Men det är ju tur att VolvoB20 har sanningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MurreR skrev: mån 05 aug 2019, 12:04 Har kört med dessa lister i 3 år och dom har då inte tagit någon skada. Ett och annat stenskott finns däremot.
Kört så underredet tagit i ett flertal gånger både på barmark på dåliga skogsbilvägar, och såklart snö. Haft hjärtat i halsgropen några gånger men listerna har då karat sig bra. Kör man så att listerna rakt går sönder har man nog fler saker att oroa sig över..

Men det är ju tur att VolvoB20 har sanningen.
Intressant, du menar alltså att den tunna lackerade plastlisten står emot stenskott, skrap, törnar och islag bättre än vad den svarta knottriga plasten som täcker tröskellådorna original gör.

Det var ny info för mig i alla fall..

Jag har upplevt att den lackade plasten längst ned på spoilern fram, den i mitten på kofångaten bak och de på listeren på tröskellådorna är betydligt ömtåligare än den svarta plasten. Men jag kan ha fel.
av dannesk
Om man har problem med att skrapa upp och skadar den svarta plasten på en XC70 ska man nog skaffa en annan högre bil då underredet isåfall också slår i samt att plåteninnanför också skadas. Silverlisterna står emot stenskott osv bättre iaf än vad bilens lack gör och orsakar inga lacksläpp och det kommer ingen rost där heller. Däremot så tycker jag och även många andra att det lyfter XC70s utseende och det motverkar inte bilens funktion, det är ingen terrängbil ifrån början och det är inte tanken med bilen heller utan en vanlig V70 med lite förhöjd markfrigång med en "offroad look".

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]