Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Fick igår morse och nu även senare idag upp felmeddelande: SIM-kort saknas

Igår fick jag bocka i delning Wifi i bilen och sedan fungerade det. Har kollat mitt Telia abonnemang/kort och det är aktivt och det finns rejält i surfpotten. Något känt fel eller ska man prova och ta ur kortet och sätta tillbaka det?
av Ajajaja
Jag skulle gissa på att det bara är lite glapp. Testa att ta ur och sätt i igen.

Hjälper inte det så kanske du kan åka förbi en Telia-butik och byta sim-kortet om det skulle vara nåt strul med det.

Ha en fortsatt bra dag!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av AndS
SIMkort kan få lite oxid/beläggning om man själv eller tekniker kladdar med fingrarna på den pläterade ytan och kan ge diverse mystiska fel.
Isopropanol eller motsvarande är bäst att använda, gäller all elektronik då det har mycket hög renhet från andra oxiderande ämnen, alternativ ett vanligt radergummi och torka av ytan med ett papper/trasa.
Vi hade en miljö med ett tusental mobiler där användare själva bytte och skiftade SIM (både SIM och mobil var knutna till användningsmiljöer/användare i system så gick en sönder kunde man inte bara ta en ny mobil/SIMkort)
I hälften av strulfelen räckte det med rengöring av SIM-kort för att det skulle bli bra. Att bara dra ut och i kunde hjälpa men strulet kom tillbaka rätt snabbt då skiten var kvar på SIM-kortet. Det gick att se på vissa SIM att någon satt ett finger på den pläterade ytan.
av LJN
Har tagit ut kortet och rengjort med t-sprit, satt tillbaka och "startat" om med pinkod samt aktiverat "Wifi mot modem" SIM-korts ikonen samt globen för internet kommer upp på display längst men ingen signalstyrka för SIM-korts mottagning? Och VOC är helsnurrigt, rapporterar att bilen används tex.

Åker iväg senare idag och byter sim-kortet, återkommer med resultat.
av LJN
Bilen uttagen slutet oktober 2018 och har inte varit på service eller fått någon mjukvaruuppdatering än. Men SIM och VOC har fungerat klockrent innan, och just nu för stunden går det som det gjorde senare i går. Fråga, innan mina problem så har jag inte haft "modem-funktionen" aktiverad och jag utgår från att VOC ändå är uppkopplat via SIM-kortet.
av LJN
Aha, då kanske felmeddelandet avser det sim-kortet? Var sitter det kortet eller är det en ”fast” enhet och hanterar det kortet även uppdateringar för kartor mm. ?
Det är Volvos. Vet inte hur de löst det men måste inte vara ett fysiskt sim.
VoC är allt som går där (inklusive nödsamtal och så). Kartor, funktionen som varnar andra volvoförare för bland annat halka, appar och så går via ditt sim, eller anslutet wlan.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]