Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Nu har jag kollat med en kompis som kör V90 cc 2019 , Han har ifylld servicebok! :-)
Användarvisningsbild
av gages
Verkstaden har meddelat att de har tagit fram en servicebok till mig.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Den digitala servicedokumentationen är väl ett sätt att styra service mot de auktoriserade verkstäderna. Mecanum, Mekonomen osv kan ju inte lägga in något i det digitala volvo-kontot, även om service hos dem är helt OK givet att de gör det som ska göras.
Fysiska serviceböcker är passé. Man sparar ju ändå all pappersexercis man får av verkstaden för framtida försäljning ändå. Jag betalar dock gärna lite extra för auktoriserade verkstäder, och kan jag slippa pappersexercisen för ett central databas där all info finns oavsett vilken ort verkstaden ligger eller t o m ägare är jag bara glad.
gages skrev: lör 03 aug 2019, 16:54 Verkstaden har meddelat att de har tagit fram en servicebok till mig.
Som komplement till ditt digitala volvo-konto, eller?
Användarvisningsbild
av Derank
klart du måste ha bok, minvolvo följer ju inet med bilen och det är bara volvo åf som kan kludda där.
Användarvisningsbild
av leiwi
StringerBell skrev: sön 04 aug 2019, 14:20 Den digitala servicedokumentationen är väl ett sätt att styra service mot de auktoriserade verkstäderna. Mecanum, Mekonomen osv kan ju inte lägga in något i det digitala volvo-kontot, även om service hos dem är helt OK givet att de gör det som ska göras.
Fysiska serviceböcker är passé. Man sparar ju ändå all pappersexercis man får av verkstaden för framtida försäljning ändå. Jag betalar dock gärna lite extra för auktoriserade verkstäder, och kan jag slippa pappersexercisen för ett central databas där all info finns oavsett vilken ort verkstaden ligger eller t o m ägare är jag bara glad.
gages skrev: lör 03 aug 2019, 16:54 Verkstaden har meddelat att de har tagit fram en servicebok till mig.
Som komplement till ditt digitala volvo-konto, eller?
Det är ju då att den digitala serviceboken ,släcks ju i min Volvo vid ägarbyte och du kan inte komma åt "boken" längre det gör ju att en viktig del av bilens historia försvinner och du kan inte styrka servicen eller annat
Användarvisningsbild
av fjohan82
Dessutom, utan en vanlig bok känns bilen hyfsat kall som begagnad.
Hur kan man påvisa vid inbyte/för intressenter att den är servad...? Jag tror inte på tuggandet att hänvisa till Volvo. Hur många orkar jaga sådana uppgifter vid ett beg.köp?
Jag tror istället att merparten som är intresserade letar vidare efter en bil med en fysisk bok.
av stevvee
fjohan82 skrev:Dessutom, utan en vanlig bok känns bilen hyfsat kall som begagnad.
Hur kan man påvisa vid inbyte/för intressenter att den är servad...? Jag tror inte på tuggandet att hänvisa till Volvo. Hur många orkar jaga sådana uppgifter vid ett beg.köp?
Jag tror istället att merparten som är intresserade letar vidare efter en bil med en fysisk bok.
Ja du kan ju åka till Audi,Bmw och troligtvis Mercedes och fråga om deras bilar är kalla.
För det första, aldrig varit med om att någon ens kollat servicebok vid försäljning utav mina bilar utan mer kvitton. Dom flesta riktiga premiummärken har idag bara digitala serviceböcker.
Användarvisningsbild
av fjohan82
stevvee skrev: mån 05 aug 2019, 07:37
fjohan82 skrev:Dessutom, utan en vanlig bok känns bilen hyfsat kall som begagnad.
Ja du kan ju åka till Audi,Bmw och troligtvis Mercedes och fråga om deras bilar är kalla.
För det första, aldrig varit med om att någon ens kollat servicebok vid försäljning utav mina bilar utan mer kvitton. Dom flesta riktiga premiummärken har idag bara digitala serviceböcker.
Må så vara, men allt är inte leasing eller inbyte hos div märkeshandlare. Bilen ska kunna säljas om 10 år också, till någon som vill ha kännedom om bilens historik.
Vad gör du om ett företag går omkull, likt SAAB? Då är alla uppgifter borta.. Inget kan säga att det inte kan ske igen.
av stevvee
fjohan82 skrev:
stevvee skrev: mån 05 aug 2019, 07:37
Må så vara, men allt är inte leasing eller inbyte hos div märkeshandlare. Bilen ska kunna säljas om 10 år också, till någon som vill ha kännedom om bilens historik.
Vad gör du om ett företag går omkull, likt SAAB? Då är alla uppgifter borta.. Inget kan säga att det inte kan ske igen.
Kvitton är ju betydligt mer värda än en stämpel. Du vet om att man lätt köper en stämpel för 100-300kr hos många oberoende verkstäder?
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]