Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1330176
snepo skrev:Sveriges regering kan fara åt ---------. Skatten skulle gå ner 16 öre 1/8. Dagen före gick priset upp. Just det 16 öre
Visste inte att regeringen sålde bensin och satte priserna.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1330188
joel80 skrev: sön 04 aug 2019, 01:04 Precis.. HVO gör att man just kan köra de gamla bilarna utan att det blir så mkt värre. Tyvärr räcker inte HVO till hela bilparken, men det gör skillnad för co2-utsläppen. (så länge det är bra producerad HVO)

Lokala utsläppen är tyvärr näst intill desamma så man vinner inte så mycket på lokal miljö.
Det har gjorts stora framsteg när det gäller rening av dieselavgaser och det en modern bil avger är en bråkdel av vad som sprutade ut förr. Den lokala miljön har förbättras dramatiskt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1330210
snepo skrev:Okey. Undrade bara. Om det inte gör nån skillnad. varför betala mer för bränslet. Skall man göra nåt för miljön. Kör bilen du har,till det är skrot. För ska vi byta bil till elbil,blir det ännnu mer miljö ovänligt,skrota bilen vi har för att byta till elbilk. Min nästa bil blir nog en Jaguar XJ 5,0. V8 bensin.nMiljövänlig
Lite svårare för företagare som leasar att åka samma bil 10år. Och alla kommer såklart inte åka elbil heller. Diesel och bensinbilar kommer a5t finns så länge vi lever och lite till

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1330211
Fjonsson skrev:
Det har gjorts stora framsteg när det gäller rening av dieselavgaser och det en modern bil avger är en bråkdel av vad som sprutade ut förr. Den lokala miljön har förbättras dramatiskt.
Verkar vara lite delade uppgifter kring det där.. tillverkarna säger en sak och tester en annan.

Moderna dieselbilar släpper ut dubbelt så mycket giftiga gaser som tunga lastbilar och bussar, enligt en rapport från organisationen ICCT
https://teknikensvarld.se/dieselbilar-d ... ar-384002/

Den tyska tidningen har gjort ett omfattande test av farliga dieselavgaser tillsammans med brittiska Emission Analytics.
Där kan man se att den lyxiga Volvo-suven XC90 D5 – med ett angivet utsläpp av 57,8 milligram kväveoxider per kilometer – egentligen ger ifrån sig hela 878 milligram.

Det är 15 gånger mer än den officiella siffran och skyhögt över det tillåtna värdet på 80 milligram.

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ieseltest/


Det finns dock nått undantag.. BMW verkar har lyckats få ner NoX rätt bra på några av sina senare dieselmodeller.

Sen skriver den europeiska bilindustriorganisationen ACEA att dom testat typ alla nya dieselmodeller och att alla klarade gränsvärdena, men den studien har fått kritik. Märkligt att en bilindustriorganisation fått helt andra resultat än oberoende tester...
Användarvisningsbild
av joel80
#1330212
Derank skrev:
snepo skrev:Okey. Undrade bara. Om det inte gör nån skillnad. varför betala mer för bränslet. Skall man göra nåt för miljön. Kör bilen du har,till det är skrot. För ska vi byta bil till elbil,blir det ännnu mer miljö ovänligt,skrota bilen vi har för att byta till elbilk. Min nästa bil blir nog en Jaguar XJ 5,0. V8 bensin.nMiljövänlig
Lite svårare för företagare som leasar att åka samma bil 10år. Och alla kommer såklart inte åka elbil heller. Diesel och bensinbilar kommer a5t finns så länge vi lever och lite till

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Precis.. och grejen med att byta till ny bil betyder ju inte att den man haft tidigare går till skroten.
Den kommer rulla så länge det finns nån som vill ha den eller den går sönder, även om det inte är samma ägare.

Sen tror jag inte vi kommer ha diesel och bensinbilar till försäljning om 8-10 år. Runt 2025 är dom färre än 50% av nybilsförsäljningen och några år senare väldigt marginell försäljning. Vi får se.. :)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1330217
joel80 skrev: sön 04 aug 2019, 13:07
Fjonsson skrev:
Det har gjorts stora framsteg när det gäller rening av dieselavgaser och det en modern bil avger är en bråkdel av vad som sprutade ut förr. Den lokala miljön har förbättras dramatiskt.
Verkar vara lite delade uppgifter kring det där.. tillverkarna säger en sak och tester en annan.

Moderna dieselbilar släpper ut dubbelt så mycket giftiga gaser som tunga lastbilar och bussar, enligt en rapport från organisationen ICCT
https://teknikensvarld.se/dieselbilar-d ... ar-384002/

Den tyska tidningen har gjort ett omfattande test av farliga dieselavgaser tillsammans med brittiska Emission Analytics.
Där kan man se att den lyxiga Volvo-suven XC90 D5 – med ett angivet utsläpp av 57,8 milligram kväveoxider per kilometer – egentligen ger ifrån sig hela 878 milligram.

Det är 15 gånger mer än den officiella siffran och skyhögt över det tillåtna värdet på 80 milligram.

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ieseltest/


Det finns dock nått undantag.. BMW verkar har lyckats få ner NoX rätt bra på några av sina senare dieselmodeller.

Sen skriver den europeiska bilindustriorganisationen ACEA att dom testat typ alla nya dieselmodeller och att alla klarade gränsvärdena, men den studien har fått kritik. Märkligt att en bilindustriorganisation fått helt andra resultat än oberoende tester...
Högre utsläpp än hårt satta gränsvärden är inte detsamma som att dieselbilen blivit skitigare. Dålig luft var ju ett stort, påtagligt problem i storstäder förr även i sverige. Nu pratar vi om att vi inte når fram till målsättningen. En målsättning som aldrig tidigare har uppnåtts. Införandet av partikelfilter för 15-20år sedan var ett stort framsteg. Visst har koldioxidjakten hämmat utvecklingen lite då utsläpp har offrats för låg förbrukning.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1330248
Det där skrev Teknikens värld om Januari 2017.
Användarvisningsbild
av joel80
#1330286
Ja... "modern bil" trodde jag innefattade åtminstone senaste 3 år gamla bilar?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1330324
https://www.nyteknik.se/automation/scan ... en-6962634

Grundläggningsarbetet har börjat för Scanias nya gjuteri i Södertälje. Investeringen på 1,6 miljarder säkrar produktionen av motorer på hemmaplan. "Under överskådlig tid behöver vi förbränningsmotorerna."

Någon gång runt 2040 kanske vi säljer fler motorer som går på alternativa drivmedel än som går på diesel, även om det är svårt att räkna ut exakt var brytpunkten ligger – den kommer tidigare för vissa typer av fordon än för andra. Men under överskådlig tid behöver vi förbränningsmotorerna.
Användarvisningsbild
av joel80
#1330645
Jag får helt andra vibbar av utvecklingen. Vi är precis i starten av en S-kurva. Det kommer gå fort. 2025 tjatar jag om.. då är fler bilar eldrivna än med förbränningsmotor. Bussar har redan passerat 50% förra året. (globalt). Båtar är väl den del där det går trögast.. även om det börjat säljas lite och man bygger om lite större fartyg till eldrift eller hybriddrift.
Den som säger 2040 gör nog det av antingen okunskap eller för att försöka skydda sina investeringar så länge som möjligt. :)

Men investeringen i ett gjuteri behöver ju inte vara bortkastat.. lär väl finnas andra användningsområden när efterfrågan på motorblock sjunker?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]