Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ärade Volvo vänner!
Nu är det såhär att jag har en V70 årsmodell 2005 (32000 mil) som växellådan (manuell) håller på att ge upp på. Skiten rosslar och låter illa och är svårväxlad. Jag har fått utlåtande från 2 verkstäder att det är växellådan som är paj.
NU till min fråga:
Är det värt att kosta på en sådan reparation?
Jag kan få tag i en låda som gått 10000 mil och kopplingssats för ca 6500:- totalt och en arbetskostnad på 6000:-.
DET som jag är kluven på är om svänghjulet måste bytas också. Är fallet så , så blir kostnaden plötsligt minst 3000:- till (beggad svänghjul) nytt ca 5000:-
Vad händer om man inte byter svänghjulet?

Tacksam för att svar!
Är svänghjulet ok, är ju allt grönt.
Med över 30.000mil är säkert alla glapp över tolerans, men innebär det problem inom bilens återstående livslängd?
Vem vet.....

Personligen, om det var MIN bil skulle jag försöka komma över ett bra begagnat kontrollerat av någon som kan.

Svänghjulsras på sugmotorerna har jag inte ens hört om, men det har nog säkert förekommit. Dieslarna är värre utsatta pga råare motorgång och högre vridmoment. Följt av hårt körda turbo.
Men allt kan paja....
Du känner ingen som kan göra bytet åt dig? Jag har bytt säkert 10st v70 och s60 lådor. Inte speciellt svårt egentligen. Lådor går hitta för runt 1000kr.

Måste du byta koppling mm eller tycker du det e lika bra när sakerna är nere? Bilen har ändå gått några mil. Så kanske köra med original kopplingen så länge den inte är slut.?
Ja, alltså jag har aldrig hört om svänghjulsras heller. Min tanke är väl att försöka få tag i ett beggat hjul med även skrotarna är ”dyra” på det
Som svar på din tanke Jonas så har jag dessvärre inga polare som gör sånt , så verkstaden är mitt alternativ och då har jag ändå rabatterat pris. Eh, kopplingen byttes för 15k mil sen efter något cylinderras. Så visst den kanske inte är dålig men kopplingssatsen är ganska billig så jag tänkte att det är lika bra att göra det samtidigt. Det värsta är ju att alla mina funderingar endast kan få svar när man tagit ner skiten.
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]