- mån 17 sep 2007, 09:05
Färddatorn kan man glömma om man har Volvo D5. Den visar helt galet fel. Har på de senaste tusen milen inte varit med om att den visat rätt en enda gång.
Felmarginalen ligger mellan 10 - 30 %
Dvs, står det på färddatorn att bilen dragit 7,0/100km så är det snarare 8,5/100 km om du räknar ut det själv vid tankning.
Felmarginalen blir ännu större vintertid eftersom den inbyggda dieselvärmaren startar under 7 grader och ökar förbrukningen ytterligare, utan att det inräknas i färddatorn.
Ibland undrar jag varför man ens har färddator i Volvo D5? Vad är vitsen? Ok att man ser om det drar mer eller mindre... men felmarginalen är på tok för stor! På bensin däremot är den nästan exakt.
Sen det här med att det drar mindre med cruise control...har hört flera som säger att det är tvärt om, att det drar mer om man kör med cruise control. Men jag håller med ovanståene talare att den drar mindre med cruise. Då håller man en jämn hastighet hela tiden. TEx 100 km/h. Utan är det lätt att man gasar upp och ner vilket jag tror drar mer! Sen är det klart att utan cruise kan man reglera mer - men tror det kräver mer av sin förare :)
Automat drar också mer - iaf de äldre versionerna. Sen drar även AWD mer än framhjulsdrivna.
Jag brukar få tanka bilen efter mellan 70 och 85 mil. Vid långkörning står det ofta att en tank ska räcka 100 mil eller mer, ibland 120 mil. Men den justeras eftersom och mot slutet är den verkliga siffran snarare runt 85 mil vid sådana förhållanden.
Som mest har min D5 dragit 0,95 och som minst någonstans runt 0,7. Vid det förstnämnda körde jag fort, och många accelerationer, samt blandad körning i kuperad terräng. Vid det sistnämnda körde jag långkörning med cruise controll inställd på 70 - 130 km/h. Mestadels 100 km/h.
0,84 är nog snittet uppskattningsvis. Sommartid.
Har man manuell och framhjulsdrift på D5 går nog förbrukningen ner mot 0,5-0,7.
Kan jämföras med XC70 2001 bensin som drog mellan 13l/100km till 16l/100km när jag hade en sådna för många år sedan.
Man tankade full tank, körde iväg och en timma senare stod tanken på halv :)
Och då gick det ändå i 70-75 liter.