Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej för ett tag sedan uppdagades för mig att jag ska köra bara diesel för att jag kör över 2000 mil om året. så det visade sig rätt att ha en 2.5 td med audis motor(99). den kunde i alla väder klara minst 900km på en tank. nu har jag en D5 / 02 med volvos motor. med en tank och blandad körning bränsle tar slut efter ca 750 km. altså minst 150 km mindre? vet ni om det är ok eller ska jag kräva mer av min D5?
mvh tiho
av Linkan_Örebro
Det låter lite väl törstigt tycker jag. Min D5:a, med automat, drar någonstans mellan 0.57 och 0.68 beroende på vilken typ av körning jag gjort. Tankade senast igår och då hade jag haft en förbrukning på 0.64 l/mil. Men du kanske har en tung högerfot? :)

Mvh Patrik
av aTommyC
Hmm... Tror ikke høyrefoten ble særlig tyngre da jeg bytta bil. :)

V70 2.5TDI gjorde 0.49l/mil på beste tur, lå ellers på årsgjennomsnitt 0.57, blandet kjøring. Hadde 68l tank, og det var ikke vanskelig å kjøre 120mil+ på langtur.

MY07 har problemer med å komme under 0.7l/mil med samme kjørestil. :) Men bilen er fortsatt veldig ny, og forbruket ser ut til å bedre seg noe. Den virker også noe mer "følsom" på kjørestil enn den eldre motoren.
av sorsj
Vi är inne på vår 3e V70D5 (modellår 02, 04 och 06; alltså 2 st 163hk och nu en 185 hk). Total körsträcka ca 35000 mil, och bokförd genomsnittsförbrukning är 0.67 l/mil (OBS: inte avläsning av färddatorn; den visar 15% för låg förbrukning). Alla 3 är manuellväxlade. Milen är ca 50% 'vanlig' landsväg, 40% svensk motorväg och resten en blandning av svensk stadstrafik och diverse vägtyper utomlands, där vi faktiskt ganska ofta haft en tung husvagn på släp. Minst 90% av milen är med farthållare, som är ett utmärkt sätt att få ner bränsleförbrukningen.

Att få igenom 70 l på 75 mil tror jag är omöjligt, om man inte drar ett tungt släp med stort luftmotstånd.
av dali
Hur stor är skillnaden i förbrukning mellan gamla D5 (163) och nya (185)? Har hört att 185-hästaren ligger 0,5-1 dl högre per mil, stämmer det?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Färddatorn kan man glömma om man har Volvo D5. Den visar helt galet fel. Har på de senaste tusen milen inte varit med om att den visat rätt en enda gång.

Felmarginalen ligger mellan 10 - 30 %

Dvs, står det på färddatorn att bilen dragit 7,0/100km så är det snarare 8,5/100 km om du räknar ut det själv vid tankning.

Felmarginalen blir ännu större vintertid eftersom den inbyggda dieselvärmaren startar under 7 grader och ökar förbrukningen ytterligare, utan att det inräknas i färddatorn.

Ibland undrar jag varför man ens har färddator i Volvo D5? Vad är vitsen? Ok att man ser om det drar mer eller mindre... men felmarginalen är på tok för stor! På bensin däremot är den nästan exakt.

Sen det här med att det drar mindre med cruise control...har hört flera som säger att det är tvärt om, att det drar mer om man kör med cruise control. Men jag håller med ovanståene talare att den drar mindre med cruise. Då håller man en jämn hastighet hela tiden. TEx 100 km/h. Utan är det lätt att man gasar upp och ner vilket jag tror drar mer! Sen är det klart att utan cruise kan man reglera mer - men tror det kräver mer av sin förare :)

Automat drar också mer - iaf de äldre versionerna. Sen drar även AWD mer än framhjulsdrivna.

Jag brukar få tanka bilen efter mellan 70 och 85 mil. Vid långkörning står det ofta att en tank ska räcka 100 mil eller mer, ibland 120 mil. Men den justeras eftersom och mot slutet är den verkliga siffran snarare runt 85 mil vid sådana förhållanden.

Som mest har min D5 dragit 0,95 och som minst någonstans runt 0,7. Vid det förstnämnda körde jag fort, och många accelerationer, samt blandad körning i kuperad terräng. Vid det sistnämnda körde jag långkörning med cruise controll inställd på 70 - 130 km/h. Mestadels 100 km/h.

0,84 är nog snittet uppskattningsvis. Sommartid.

Har man manuell och framhjulsdrift på D5 går nog förbrukningen ner mot 0,5-0,7.

Kan jämföras med XC70 2001 bensin som drog mellan 13l/100km till 16l/100km när jag hade en sådna för många år sedan.

Man tankade full tank, körde iväg och en timma senare stod tanken på halv :)

Och då gick det ändå i 70-75 liter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dali skrev:Hur stor är skillnaden i förbrukning mellan gamla D5 (163) och nya (185)? Har hört att 185-hästaren ligger 0,5-1 dl högre per mil, stämmer det?
Nästan ingen skillnad alls enligt mig.

Däremot drar den nya adaptiva automaten ofta 1 dl/mil mer än den gamla i.o.m att den drar mer på växlarna, kul med det kostar.

Lägsta jag kört med min manuella är 0.46 på långkörning (ej på färddator utan mätt vid pumpen på en full tank)

Som högst 0.8 vid bara korta körningar i stan (utan släp vill säga)

Då är det ändå AWD.
Användarvisningsbild
av calle_g
Har nu kört min oljebrännare (S60 D5 man, -05) dryga 400mil och gjort en 44mil långresa på 19,5 liter, d.v.s. 0,44l/mil. Då måste jag ändå tillägga att det gick någonstan 15-20km/h över hastighetsgränsen och ingick ett gäng omkörningar. Ren stadstrafik med hyffsat tung gasfot har jag kommit upp i 0,65l/mil och jag blir förvånad om man kan köra så att det går åt mycket mer än så.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]