Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommybratz
Hej har en v70 aut som jag har haft inlämnad på auk.volvo verkstad men dom hittar inte felet Felkoderna kommer när jag drar husvagn och bilen hamnar i sade mode Felkoderna är på vvt och vevaxelgivare är det någon som har haft samma problem både vvt och vevaxelgivare är bytt även kabel till vevaxelgivare Tacksam för hjälp Tommy
av MickeM
Är VVT och/eller bara omställningsventilen till VVT bytt?
Många byter ventilen och tror man bytt VVT.

Orsaker som sätter felkod på kamaxelläget:
(Antar jag, eftersom inga felkoder skrivits)

Dålig kamaxelsensor
Dålig/blockerad omställningsventil för VVT
Dåligt VVTdrev.
Kamremmen sitter fel.
Dålig vevaxelsensor

Dålig jordkontakt mellan motor och låda som ger strömmar som stör svaga ac'signalen från vevaxelsensorn.

Ovanligt, men förekommer. Oftast då om lådan varit ner.
Detta skulle Volvo absolut kunna missa.
Men, då brukar motorn vara svårstartad varm som symptom. Inget annat.
av Tommybratz
Dom har bytt vvt kamrem och solenoid,var sitter bordningen mellan motor och låda mvh Tommy lådan är inte bytt
av MickeM
Tommybratz skrev: sön 04 aug 2019, 11:09 Dom har bytt vvt kamrem och solenoid,var sitter bordningen mellan motor och låda mvh Tommy lådan är inte bytt
Jord mellan motor och låda är bara fysiska kontakten dom emellan.
Men aluminium oxiderar, så det händer att det blir dålig kontakt.

Men eftersom din inte är svårstartad är det väldigt osannolik felkälla i detta fallet. Det är just inga strömmar i området, när startmotorn inte går.
Ångrar nästan att jag skrev det i denna tråden.
Åtgärden, är iaf att släppa och dra åt någon skruv som håller lådan mot motorn så det gnuggas ny kontakt.
av Libbe
-Även kabelbrott på kablage stammar kan vara en Orsak??
Vet en som letade ihjäl sig på just den orsaken.....som knappt var synliga för ögat!

Lite som Micke är inne på.........
av Tommybratz
Ok!Tack ändå,Mitt fel uppenbarar sig när motorn får jobba hårt vid dragning av husvagn och när man har kört 1 timme eller så.Då kommer antisladd behöver service och motorlampa strax efter! Felkoderna är på vevaxelgivare och momentövervakning
av MickeM
Antisladdvarnng också?
Och felkod på vevaxelgivare och momentövervakning. (Nödläge )
Det borde inte ge någon antisladdvarning.

Det är inte KOPPLNGSgivaren det ger felkod på. Det skulle förklara momentövervakning, antisladd samt motorlampa. Men så fel, brukar inte verkstaden läsa... Kopplinspedalgivarens felkod hamnar nog i CEM också.

Du har inte felKODERNA?
av Tommybratz
Felkoderna är Bcm-0101 ecm kommunikationsproblem, cem- kommunikation med aum saknas stereo bytt! och kopplat in backkamera ,Ecm-310A Impulsgivare,Ecm-990F momentövervaknining Felaktig Ecm - 640F variabel kamaxel felaktig signal och bilen är en automat!
av Tommybratz
För att svara på frågan om det funkar utan husvagn så är svaret nej,men felet blir svårare att få fram och det tar längre tid innan det kommer!
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]