Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maqqann
Jag har flera gånger råkat veva ner alla rutor i bilen genom att nyckeln blivit klämd i fickan. En gång åkte gummifästet från dotterns solskydd på bakrutan med ner i dörren och kom inte upp igen. Skulle gärna kunna slå av den funktionen med.

Tapatalking with 1+ 6T

av stevvee
Flera meter är som sagt omöjligt, en meter från bil är max. Sensorn sitter under den 2 a p-sensorn från vänster så är väll bara lära ungen att inte gå just där ? Lättaste sättet att lösa ”problemet” är väll att förstå funktionen. Jag har haft funktionen i över 5 år och aldrig råkat ut för ofrivillig stängning och inte heller mitt barn som idag är 7 år. Förstår man funktionen så finns inget problem!
Enda gången jag lyckats schabbla med luckan är pga tryck på nyckeln med telefonen.
av Pellemobil
Lägg nyckeln inne i bilen (man kan inte låsa in den) så är den tillräckligt långt ifrån för att bakluckan ska kunna öppnas. Men du kan fortfarande öppna/stänga för att lasta. Sen borde man väl kunna sätta en bil tejp över sensorn bara?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av stevvee
Pellemobil skrev:Lägg nyckeln inne i bilen (man kan inte låsa in den) så är den tillräckligt långt ifrån för att bakluckan ska kunna öppnas. Men du kan fortfarande öppna/stänga för att lasta. Sen borde man väl kunna sätta en bil tejp över sensorn bara?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sensorn är nog utav typen ultraljud precis som P-sensorerna.
av V70_2005
Sparköppningen är en riktigt bra funktion som jag använder hela tiden för att öppna luckan när jag bär saker som ska lastas. Använder den dock nästan aldrig för stängning då jag alltid vill låsa när luckan stängs och jag har grejer i famnen. Då behöver man trycka på låsknappen istället.

Det finns dock några grejer med bagaget som inte är helt igenomtänkta när det kommer till bagaget på (XC90 i mitt fall):
1. sparklucköppning i kombination med cykelhållare. Jag tror inte ens den deaktiveras när man har något kopplat på släpvagnsuttaget? Håller man på att lasta cyklar, många runt bilen med mycket utrustning händer det att en vattenflaska eller annat rullar in under bilen.

2. Sparkluckstängning. Skulle vilja stänga av den funktionen helt. Funkar bättre med knappar när man ska stänga och ofta vill man låsa ändå. Barnen är rädda för luckan. Klassiskt är när vi har varit på slalomträning och 2-4 barn trängs där bak och tar av/på utrustning brukar ofta någon få luckan i huvudet.

3. Belysning i bagaget. När bilen stått öppen några minuter släcks lampan och hela bakre delen på bilen verkar bli strömlös. Det går inte att tända igen på annat sätt än att gå runt bilen och öppna en dörr. Sjukt irriterande när man packar bilen en mörk kväll för t.ex. en fjällresa eller igen slalomträning där det hela tiden blir mörkt och man inte kan tända för att man står och knäpper någons pjäxor.

4. Dragkrok. även dragkroken drabbas när bagaget varit öppet ett tag och blir strömlös där bak. Det går inte att fälla ut/in den.
av least
Om man nu är "rädd" för fot-aktiveringen, prova att tejpa fast en tjockare plastskiva över sensorn på bilens nedre vänsterkant.
Om sensorn inte ser foten, så kommer inte luckan att stängas.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]