Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
I teorin kan det gå att regga in motorbytet om du typar om den till ombyggt fordon vilket kommer bli både dyrt och krångligt. Men då blir den ändå olaglig när den trimmas.

Att köpa en T5 och börja ifrån så att man har rätt motor är enklare, men den blir ändå olaglig när man trimmar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Motorn i S60R är baserad på 2,5T med vissa skillnader. Men för att få sälja den och alla andra modeller för den delen så har Volvo fått certifiera den. Och så fort man ändrar motorn från det utförande den lämnar fabriken så är den enligt lagar och regler olaglig.
av KalleJ
@Grusvägen,

Varför är det konstigt? R modellen har större bromsar, andra fjädrar och dämpare, styvare krängningshämmare osv osv. De är godkända med den effekten.
Polestar ökar ju också effekten men eftersom det är mindre än 15% i HK och 10% i NM så godkänns det. Så han skulle teoretiskt kunna hinka i en T5a och öka 15% från vad 2.4t har orginal. Men blir ju fortfarande inte lagligt att köra med 350häst.

Flertalet ombyggda bilar har omregistreras med lägre effekt än vad de kan leverera och (ofta) kommer köras med.
Bara ändra mapp om skulle råka ut för en olycka. Inte för att jag tror det är vanligt att effekten kollas öht. Det handlar om att komma igenom besiktningen utan att behöva skruva av och på massa delar varje år.

Hur många har fått problem med optimerade bilar ens?

Bara läsa på SFRO hemsida reglerna ändras lite då o då. Grabbarna på (Volvo) Turbo performance club har nog bättre koll. Vill plocka ur många hästar ur en 5:a så tar man blocket från en nyare 2.4 eller gammla 2.3 inte 2.5 just saying :-D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Grusvägen skrev:Okej. Om man har större bromsar, värre krängningshämmare och fjädrar, listar om bilen som ombyggd borde det inte gå?
Jo, då bör det gå. Men för att typa om den så börjar det bli knepigt. För att lyckas så ska man ju då byta motor / låda och bromssystem till saker som aldrig satt i den karossen. Det innebär enkelt förklarat att om du vill ha en T5 motor så måste du ta den och växellådan från en 850. Bromsarna kommer ju att behöva bli någon speciallösning med ok / skivor / huvudcylinder från något annat bilmärke. Och efter allt det så blir den ändå olaglig när du ändrar motorn.

Jag antar att du är ute efter att använda den smidda T5'an och den går inte att med mindre att du bygger om bilen till bakhjulsdrift och att den typas om som amatörbyggt fordon. Vill man bygga på en T5 så är det alltid bättre att köpa en sån att börja med och helt enkelt dölja att den är trimmad.

Grusvägen skrev:Är det okej att fejka bänkningspapper eller mappa om bilen under besiktning, får man böter eller liknande då?
På grund av att folk har fuskat med papper så har det kommit fler och fler regler med åren för att förhindra mer fusk. Och eftersom man inte får ändra motorn så har du ingen hjälp av bromspapper, vare sig dem är riktiga eller fuskade. Alla ändringar man tror sig behöva göra för att få bilen igenom besiktningen måste vara gjorda innan man rullar in i hallen. Böter kan man inte få däremot ombesiktning eller föreläggande om registreringsbesiktning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Grusvägen skrev: lör 03 aug 2019, 09:30 Ja okej, jag får väl fundera på det annars blir det väl ett vanligt chiptrim från BSR och e85 konversion
BSR ger ju 310hk till den motorn med steg 4, det bör väl räcka en bit på vägen...

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]