Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diy
Vi har en XC90 2.5T manuell från 2005.
Motorlampan lyser sedan ett tag tillbaka, vilket bilprovningen inte gillade.
Då jag gillar att laga våra bilar själv behöver jag hjälp med att tolka utlästa felkoder.

P0100 - 120D, Luftmassa för låg signal, permanent.
P0101- 121B, Luftmassemätare, för lågt flöde, permanent.
P0110 - 132D, Insugningslufttemperaturgivare; signal för låg, kretsfel, Permanent.
P00171 - 1410, Yttertemperatursensor felaktig signal, Permanent.

Bilen går bra och drar rimligt med bränsle. Dvs 0.9-1.0 liter per mil normal långkörning.

Någon som vet bakomliggande orsak till vad som tänder motorlampan eller vilken felaktig komponent som gör det enligt ovan?
Byt LMM Insugningslufttemperaturgivaren borde sitta där i också.
Första 3 koderna borde tända motorlampan allihopa.

Edit: tempsensorn verkar vara separat.
av Diy
Tack för snabb respons.
En fundering innan jag byter lmm.
Det finns inget annat som kan ge dessa felkoder i kombination?
Dvs är det entydigt att det är lmm som är felaktig trots att motorn går jämt och snålt?
Kolla vart insugstempsensorn sitter, tror den sitter ihop med trycksensorn på din bil, orkar inte kolla jag har en annan motor... Och nej en felkod betyder inte med 100% att den delen är trasig. Ska man tro dina felkoder så är LMM trasig/smutsig eller tjuvluft någonstans och tempsensorn definitivt trasig. Utan vidare diagnostik med bilen tillgänglig så kan man bara tro och gissa.
Lämna in på verkstad om du inte vill köpa delar i onödan. I värsta fall har du ju kabelbrott och det hjälper inte ens att byta delar. Men lycka till. Varken tempsenson eller LMM är jättedyra.
av Diy
Tack för svaret.
Idag sitter det en Bosch lmm och volvo vill ha närmare 4000 för en ny. Mekonomen strax under 3000 och ebay ca 1500. Går det bra med vilken Bosch lmm bara det är samma sifferbeteckning.

Jag har också läst på ett amerikanskt forum att den sitter ihop med tryckgivaren. Den sitter visst vid ena anslutningen på intercoolern. Ska kolla den ev byta.
Skicka ditt reg.nr på pm eller kolla audodoc 3000 för LMM låter dyrt, du behöver bara byta sensorn inte hela plasthuset.
finns alltid på skroten annars...
av uggz
Hur gick det?
Har själv liknande bekymmer/symptom - högt pendlande varvtal på tomgång (mellan 1000-1500rpm) och pga det ryckig gång under körning, om jag inte ständigt ligger över 1500rpm.
Samma motortyp som din, tror jag (V70n 2.5T -04).
Ständiga felkoder på gasspjäll (som dock ser väldigt rent ut och ger samma är-värden som bör-värden i bl.a. VIDA-"test") och två felkoder som pekar mot luftläckage. Även felkod "ECM-1300 Luftmassmätare - För lågt flöde" vid ngt tillfälle.
Provade en "ny" exakt likadan LMM igår, utan resultat. Vet dock ej om den behöver "giftas" in, eller nåt? Läste nyss att ngn löst sitt liknande problem, eventuellt genom att byta LMM, samt starta om motorn 5-6 ggr därefter för att ECU´n ska adaptera rätt luft-/bränslemängd med den nya fungerande LMM´en, eller ngt. Men han hade även kopplat in någon lufttempgivare som sitter i sidospegeln som ej var inkopplad pga spegelbyte från av förra ägarn, som tydligen kan orsaka att ECU´n inte vet om det är kallt eller varmt ute, så att den typ hoppar mellan kallstart/normalstart(?).
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]