Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo 945 2.3 LTT -97 med automatlåda och upplever att den tar lite för mycket bränsle. Får inte ner den under litern trots långkörning (100 mil).

Har tidigare haft flera volvo kombi och dessa har jag fått ner under 0.8 l/milen, så jag vet hur man ska köra mjuk och ekonomiskt.

I och för sig har jag nu en automatlåda men tycker ändå att man på landsvägskörning ska få ner förbrukningen mer.

Har bytt tändstift och ska prova byta luftfilter men tror inte att det påverkar så mycket.

Någon som har tips på vad "felet" kan vara?
av SteffeB
Nollställ insprutningsboxen, den har lärt sig att du har kört korta sträckor tidigare.
Dra ur 1:ans säkring i ca 30 minuter så att minnet i boxen raderas, kör sen ca 10 mil i landsvägsfart så kommer den ihåg detta.
Förslagsvis gör man detta natten innan en långkörning.
Volvo-patriot skrev:Jag har en Volvo 945 2.3 LTT -97 med automatlåda och upplever att den tar lite för mycket bränsle. Får inte ner den under litern trots långkörning (100 mil).

Har tidigare haft flera volvo kombi och dessa har jag fått ner under 0.8 l/milen, så jag vet hur man ska köra mjuk och ekonomiskt.

I och för sig har jag nu en automatlåda men tycker ändå att man på landsvägskörning ska få ner förbrukningen mer.

Har bytt tändstift och ska prova byta luftfilter men tror inte att det påverkar så mycket.

Luftfiltret påverkar mer än man tror! Jag testade ett (ej original) luftfilter och fick upp förbrukningen några dl./mil.
Jocke S. skrev:
Volvo-patriot skrev:Jag har en Volvo 945 2.3 LTT -97 med automatlåda och upplever att den tar lite för mycket bränsle. Får inte ner den under litern trots långkörning (100 mil).

Luftfiltret påverkar mer än man tror! Jag testade ett (ej original) luftfilter och fick upp förbrukningen några dl./mil.
Ja du Jocke S, fick du upp förbrukningen så var det inte bra :???:
freak1 skrev:
Jocke S. skrev:

Tror du inte?? :roll: Och jag som gör allt för att den ska dricka så mycket som möjligt! :wink:
Jocke S. skrev:
freak1 skrev:
Jocke S. skrev: Luftfiltret påverkar mer än man tror! Jag testade ett (ej original) luftfilter och fick upp förbrukningen några dl./mil.
Tror du inte?? :roll: Och jag som gör allt för att den ska dricka så mycket som möjligt! :wink:
(B) (:-) (RO)
freak1 skrev:
Jocke S. skrev:
freak1 skrev: Ja du Jocke S, fick du upp förbrukningen så var det inte bra :???:
Så...vad har du själv för ide om vad som orsakar problemet?

Kan du beskriva mer hur bränsleförbrukningen ligger vid blandad samt landsvägskörning... Att du inte får den under litern, kan betyda allt ifrån att den drar exakt 1 liter/milen (vilket inte är ovanligt på en automatare) till flera liter/mil. (vilket tyder på fel)...
av Volvo-patriot
Har inte kollat bränsleförbrukning så noga vid stadskörning, gissar att den ligger runt 1.4-1.5 l/mil.
Landsvägskörning ca 1.1 l/mil.

När jag ska starta bilen upplever jag den lite svårstartad. Tycker att startmotorn drar runt några varv för mycket innan den tänder. Det är inte många extra varv men mer än vad jag är van att andra bilar gör. Tänkte om bränsle/luftblandningen inte är riktigt rätt inställd.

Det som SteffeB skrev om insprutningsboxen hade jag aldrig hört.
Jag har ju haft ur batteriet här för någon vecka sedan så då borde den han nollat sig. I och för sig körde jag inte landsvägskörning efteråt.
Får väl prova detta.
Jocke S. skrev:
freak1 skrev:
Jocke S. skrev: Tror du inte?? :roll: Och jag som gör allt för att den ska dricka så mycket som möjligt! :wink:
Så...vad har du själv för ide om vad som orsakar problemet?
Sorry, inga ideer :( , min erfarenhet är att automatare drar mer än manuell. Men det var kul att slänga käft med dig :D .

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]