Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Har tydligen en baklucka som man kan öppna och stänga med en instick med foten under stötfångaren. Min dotter gillar att hämta och stoppa in grejer i skuffen. Problemet är att ibland lyckas hon öppna och stänga luckan när hon inte vill. Sist så stängde den när hon var halvvägs inne för hon skulle hämta sin nalle. Som tur var hann jag fram och hann hejda luckan. Kan man koppla bort denna onödiga funktion på något vis? Tycker mest den är farlig och inget jag använder eller vill ha..... Även jag lyckas ibland okynnesöppna luckan när jag tex hänger på en cykel bakpå en cykelhållare (Inte kul) och vid koppling av husvagnen eller släpvagnen. Denna finess är för känslig!
Användarvisningsbild
av leiwi
Varför har dottern nyckel till bilen?? , men luckan vänder och går upp igen om den känner det allra minsta motstånd så dottern riskerar nog inte att bli klämd
Användarvisningsbild
av Tombee
Misstänker viss skaderisk om någon har fingret vid överkanten men i övrigt tror jag klämskyddet fungerar bra.
Räddar dock inte självkänslan som t.ex. här om dagen när vi satt och dinglade med benen vid ett bagagerumsloppis och plötsligt fick bakluckan i huvudet :-)

Dock är det ju inget bra svar till TS men så vitt jag förstår kan denna funktion inte snabbt avaktiveras men kräver så klart att en nyckel finnd nära.
av refbob
leiwi skrev: fre 02 aug 2019, 19:52 Varför har dottern nyckel till bilen?? , men luckan vänder och går upp igen om den känner det allra minsta motstånd så dottern riskerar nog inte att bli klämd
Nyckeln var i min ficka några meter ifrån och Keyless räcker en bit.... Luckan spjärnande ganska mycket innan den vände kan jag lova.
Jag behöver inte höra att klämskyddet gör jobbet eller att jag ska ha bättre koll. För det hade jag eftersom jag såg när lucka började åka ner och hann fram..... Men det var inte vad jag eller hon ville.. Teknik som är för smart för normal användning, ja barn ska kunna ta ur en grej ur bagaget utan att luckan stänger, är inte bra. Jag hoppades på tips om man kunde hitta detta i någon dold meny och stänga av funktionen själv. Jag ska ta denna med meken efter semestern annars.
av Cokeisit
Är du säker på att det är sensorn under bilen som aktiverar stängningen? Det kan även vara du som råkar trycka på knappen av misstag i din byxficka... Detta hände mig med en annan bil av ett annat märke. Jag har aldrig aktiverat stängning av misstag ens vid påsättning av cykel på cykelställ. Jag använder för övrigt den lilla nyckeln utan knappar för att undvika ficktryckningar
Användarvisningsbild
av Rillee
Kan man inte rycka säkringen?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]