Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Truckdoktor
Nej, det görs på dvs. andra sätt. Finns el. sensorer, som sniffar R134a eller kväve, som man kan trycksätta systemet med. Finns bl.a. också spårmedel som ljuser under UV-ljus och ett specialgas som jag glömde namn på, om ovanstående inte hjälper.
Såp(vatten) använder jag bara för att hitta luftläckage i tryckluftsystem/luftfjädring och ibland för tjuvluft, om resp. system går att trycksätta.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Truckdoktor
Det var inte bara ett huvudsyfte av kväve (nitrogen). Den ska också trycka ut luft/funkt ur systemet, när något bytes och systemet öppnades. Darför bör man byta torkmedel till denna också.

av alda1111111111
Min dotters sambo lämnade in sin bil på en auktoriserad Volvo-verkstad eftersom ac:n inte kylde. De provtryckte, med diskmedel, och sa att kondensorn behövde bytas, pris 12-13 000 kr. Dottern och sambon tyckte det verkade dyrt så de kontaktade en annan verkstad som kunde göra det för ungefär halva priset. När de hämtar bilden på Volvo-verkstaden för att köra hem 3,5 km, börjar det lukta och ryka i bilen. Verkstaden säger att det nog beror på diskmedlet de använt. De åker tillbaka till verkstaden med bilen och nu säger verkstaden att kompressorn har skurit, att det inte beror på något som verkstaden gjort vid provtryckningen utan att det var "ren slump". De vägrar åtgärda kompressorn och har gett ett pris på 23 000 kr för att åtgärda kompressor och kondensor.

Typiskt för Volvo-verkstäder?
Vad kan de göra för att "trycka på" verkstaden att ta på sig skulden för att kompressorn skar?
av Truckdoktor
Märke/modell/årsmodell/motor/bränsle? Bara för att vet om vilken typ bil vi pratar om nu.
Kompressorn skär sällan vid just felsök i verkstad. Den kan får stryk, när man kör den för långt utan kylmedium t.ex. Finns ju tryckvakt som ska undviker detta, så kompressor inte går igång när det är tomt. Men vissa typ kompressor skär ändå, när det är tomt.

av alda1111111111
Eftersom verkstaden provtryckt den förutsätter jag att de inte lämnade ut bilen med så lite kylmedium i att den inte ens gick att köra 3,5 km innan kompressorn skar?
av Truckdoktor
På V70 ÅM 2008/2009, bensin är det vanligt att kompressorn skär innan bilen nått 20.000 mil. Min rök 1000mil efter rembyte vid 19.000mil...
Vanligt vid AC-fel:
a) finns det medel kvar, så går det söka med en el. sensorverktyg...
b) tomt system: läcksökning med annat ämne som kvävgas, UV för att hitta ev. spårmedel, mm.
Ett läckande system får inte fyllas med köldmedium R134a pga. miljökrav. Den är över 1000ggr. farligare än CO2. (googla "CO2e" ekvivalens, eller hur det nu stavas).
Misstänker att AC var redan tomt när ni åkte in i verkstan och att kompressor redan kan vara skadad sen innan. Går knappt göra funktionskontroll med tomt system.
Men skär den, så slog tryckvakten ej ut kompressorn, som betyder att verkstan kan ha fylld ett läckande AC-system. Men det är bara gissning.

av KalleJ
Hur länge har A/Cn varit ur funktion? Men gör ju vakumtest före man fyller en A/C med köldmedium eller spårgas/vätska(+smörjolja). Fylla systemet med diskmedel låter inte som något Volvo gör.

Men har systemet varit tomt (ingen smörjning) länge utan att kompressorn startat kan den ta stryk. Tips till alla, återgärda A/Cn så fort den slutar fungera även om det är höst/vinter.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.