Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av X3JA
Egentligen vill jag bara skriva av mig lite, blir bara så trött på alla problem jag upplevt med min XC60 som jag nu haft i ca 18 månader.

För ett par månader sedan dök ett felmeddelande om någon dator upp i bilen (det var kanske ECM). Därefter har jag inte kunnat justera luftfjädringen, varken upp eller ner. Bilen ger också ifrån sig felmeddelande om att fjädringen behöver service. Varje. Gång. Jag. Startar. Bilen.

Trots semestertider har jag nu fått service inbokad om ett par veckor. Samtidigt ska även cylindrarna för bakluckan bytas (återkallning).

Vad hände igår då? Ytterligare ett felmeddelande! Adaptiva helljusen lade av! Så klart ett felmeddelande där med. Hoppas bara detta var ett tillfälligt problem som kanske berodde på den fina skymningen igår kväll. Teknikern får väl titta på det också. Möjligtvis passar han på att uppgradera firmwaren och släcka felen för stunden.

Nu har jag inte nämnt något om tidigare problem, som t ex att farthållaren avaktiveras utan någon uppenbar orsak, bakdörrar och tankluckan fryser igen om vintern eller att vänstra vindrutetorkaren vobblar när den gör sitt jobb.

Glad sommar!
IMG_20190724_223132.jpg
IMG_20190724_223132.jpg (52.19 KiB) Visad 5222 gånger
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
X3JA skrev:Egentligen vill jag bara skriva av mig lite, blir bara så trött på alla problem jag upplevt med min XC60 som jag nu haft i ca 18 månader.

För ett par månader sedan dök ett felmeddelande om någon dator upp i bilen (det var kanske ECM). Därefter har jag inte kunnat justera luftfjädringen, varken upp eller ner. Bilen ger också ifrån sig felmeddelande om att fjädringen behöver service. Varje. Gång. Jag. Startar. Bilen.

Trots semestertider har jag nu fått service inbokad om ett par veckor. Samtidigt ska även cylindrarna för bakluckan bytas (återkallning).

Vad hände igår då? Ytterligare ett felmeddelande! Adaptiva helljusen lade av! Så klart ett felmeddelande där med. Hoppas bara detta var ett tillfälligt problem som kanske berodde på den fina skymningen igår kväll. Teknikern får väl titta på det också. Möjligtvis passar han på att uppgradera firmwaren och släcka felen för stunden.

Nu har jag inte nämnt något om tidigare problem, som t ex att farthållaren avaktiveras utan någon uppenbar orsak, bakdörrar och tankluckan fryser igen om vintern eller att vänstra vindrutetorkaren vobblar när den gör sitt jobb.

Glad sommar!
IMG_20190724_223132.jpg
Låter väldigt tråkigt! Detta stärker mig bara i att det nog blir annat märke nästa gång det är dags att byta bil om ca 2.5 år.
Har kikat på XC60 men verkar ju vara alltför många som vittnar om halvtaskig kvalitet på allt från småsaker till drivlina...Volvo får skärpa till sig om man ska vidhålla att man är ett premiummärke!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

av jaronsso
Tråkig läsning.
Låter som du fått en måndags-ex.
Något fel kan ju alltid ske med bilar, men så många är ju frustrerande.
Jag hade en BMW för ca 10 år sen, sprillans ny. Den stod på verkstad mer än vad jag körde den.
Nu kört VW ett par år. Är nöjd med bilen. Men småfel även där.
Nu är det en ny Volvo på ingång snart. En V60.
Får se vad den har att erbjuda.. :)
Finns det något enda märke utan fel?
Lexus kanske.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Du behöver byta verkstad. Jag fick felkod från motorstyrsystemet. Svängde förbi Stendahls bil i lilla edet som felsökte och uppdaterade mjukvaran direkt medans jag hängde i bilhallen. Bra service.
Användarvisningsbild
av X3JA
Jag ger min temporära privata servicetekniker en chans (trots att han lade på luren innan jag hann fråga om hyrbil).

Däremot märkte jag detta häromdagen. Horisontella kromdetaljen under höger framdörrsfönster är monterad flera millimeter för långt bak! Vet inte varför jag inte tänkt på det förut, men nu ser man resultaten av dålig montering i verkstaden. Jämför jag med vänstra dittot är slarvet i produktionen uppenbart. Jag har ringt Bilia och de har lovat att verkstadstekniker ska höra av sig imorgon (måndag). Får se om de filar till, flyttar på eller byter felsatta delar.
IMG_20190725_190448.jpg
IMG_20190725_190448.jpg (43.79 KiB) Visad 4572 gånger
IMG_20190725_190443.jpg
IMG_20190725_190443.jpg (61.86 KiB) Visad 4572 gånger
Bilagan IMG_20190727_155205.jpg finns inte längre
av Volvo1819
X3JA skrev: tor 25 jul 2019, 11:11 Egentligen vill jag bara skriva av mig lite, blir bara så trött på alla problem jag upplevt med min XC60 som jag nu haft i ca 18 månader.

Glad sommar!IMG_20190724_223132.jpg

Jag fick också meddelanden om att adaptiva ljusen lagt av och behöver service på min XC60 igår men jag testade att stänga av bilen o starta den igen och så var meddelandet borta
av fragge
Detta är tyvärr anledningen till att jag valde allt utom luftfjädring på min. XC90/SPA bilarna innan har haft en del problem med kompressorhaverier och eftersom Volvos garanti endast är futtiga 2 år så vill man inte ha ett haveri efter garantitiden, kostar tyvärr en förmögenhet att laga. Du får väl kanske vara glad att det kom efter bara 18 månader.
av Tiimpan
fragge skrev: tor 01 aug 2019, 09:37 Detta är tyvärr anledningen till att jag valde allt utom luftfjädring på min. XC90/SPA bilarna innan har haft en del problem med kompressorhaverier och eftersom Volvos garanti endast är futtiga 2 år så vill man inte ha ett haveri efter garantitiden, kostar tyvärr en förmögenhet att laga. Du får väl kanske vara glad att det kom efter bara 18 månader.

Fick rådet av avstå luftfjädring på min nya XC60. Såhär i efterhand känns det som ett klokt val. Redan hört folk som haft problem. :-o
Användarvisningsbild
av Bingo93
Tiimpan skrev: tor 01 aug 2019, 19:18
fragge skrev: tor 01 aug 2019, 09:37 Detta är tyvärr anledningen till att jag valde allt utom luftfjädring på min. XC90/SPA bilarna innan har haft en del problem med kompressorhaverier och eftersom Volvos garanti endast är futtiga 2 år så vill man inte ha ett haveri efter garantitiden, kostar tyvärr en förmögenhet att laga. Du får väl kanske vara glad att det kom efter bara 18 månader.

Fick rådet av avstå luftfjädring på min nya XC60. Såhär i efterhand känns det som ett klokt val. Redan hört folk som haft problem. :-o
Vet att kompressorn var felbyggt från underleverantören samt på tidiga modellen hade gummit till bakre luftfjädring släppt så det var en bra val att avstår det är ju inte billigt att fixa när nybil garanti går ut :-)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]