Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
Hej jag är ute efter en begagnad XC60 D4/D5 AWD med dragkrok och automat växellåda.

fråga 1
Morsan har en XC70 D4 AWD 2015 så jag undrar om XC60 är likvärdig?
Tänker främst i komfort men även kvalité, är dem lika driftsäker som XC70? Kan tänka mig att XC60 är lite stötigare i och med kortare hjulbas?
fråga 2
Vilken bil har högst markfri gång av dem två? Jag jagar och åker mycket på dåliga vägar.
fråga 3
Vilken årsmodell kom AdBlue i Volvos? Har alla Euro6 XC60 adblue?
Har det varit mycket strul med Volvos Adblue i kallt klimat?
fråga 4
Vilken årsmodell är bäst? Slipper helst Adblue , men tänkte om någon motor är mer bränslesnål och driftsäkrare än exempelvis en annan .

I princip alla som har Vw med Adblue i våran stad har åkt på frysningar i systemet på vintern

**
Åker mycket grusvägar men blir även en del låååångpendling på landsväg på sträckor uppemot 16 mil per dag.

Krav är Automat, AWD, Dragkrok och dieselvärmare, under 6000 mil och 300.000, andrahand värdet är sak samma då jag planerar på att ha bilen tills grädden är tagen, förra v70 körde vi med i 12 år tills det blev så mycket fel tillslut.
Glömde även tillägga att jag drar ofta stora släp och en boogie husvagn, får man dra likamycket med en XC60 som med en XC70? Jag har BE så det är bara bilen som sätter sina gränser.

Hade det inte varit p.ga pendlingen på 16 mil som sker ibland så hade jag gärna köpt en Pickup men det känns inte så lockande att pendla med en studsig pickup
av mikebike
XC60 är kortare och högre än XC70, större markfrigång.
XC60 har mindre bagage och något sämre komfort, men är en "riktig" SUV.
Jag har haft en XC60 D5, diesel är inte för mig. Supernöjd med min XC60 T6, den mest problemfria bil jag har haft.
av s6025t
En AWD med dieselmotor av de årsmodeller du letar efter har 5-cylindrig motor som inte har någon balansaxel o de har inte någon AdBlue rening fast årsmodell 2016-17 är Euro6 klassade.
Falconblå skrev:Glömde även tillägga att jag drar ofta stora släp och en boogie husvagn, får man dra likamycket med en XC60 som med en XC70? Jag har BE så det är bara bilen som sätter sina gränser.

Hade det inte varit p.ga pendlingen på 16 mil som sker ibland så hade jag gärna köpt en Pickup men det känns inte så lockande att pendla med en studsig pickup
XC60 2000kg
XC70 2100kg

Vad gäller temp. på skivorna så[…]

Jordpunkt V70-12

V70 2012. Var ansluter man bäst en kabel perm[…]

Löste sig! Så kul. Fast det säg[…]

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]