Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loevet
Hej!

Försökte söka på dämpmatta och ljudisolering men hittade inte det jag sökte i forumet, ber om ursäkt ifall det är en tjatig post.

Jag har en 244 från -89 med B230F och undrar huruvida de kom från fabrik med dämpmatta under motorhuven eller ej? Reflekterade över detta när jag var med och bytte motorhuv på en 245 Classic från -93 häromveckan, den hade dämpmatta medan min 244 saknar sådan. Ser f ö ut som att min huv har stansade hål för clips. Om jag vill investera i en dämpmatta antar jag att det enklaste är att hitta en beg motorhuv och sno mattan alternativt att köpa en universal och klippa till/ordna infästning på.

Tack på förhand,
av errim
Bensin 240 i Sverige hade aldrig dämpmatta utom årsmodell -93. (Tror att diesel 240 hade dämpmatta)
Jag skaffade dämpmatta till min -91a för ett par år sedan. Fick köpa en komplett motorhuv från en -93a. Ta av dämpmatta och skänka motorhuven till skrotfirman.
Min nuvarande 92a, en 240 SE, US- edition har dämpmatta från fabrik.

Dämpmatta går att köpa från GCP genom Volvo återförsäljare och kostar då drygt 2000 kr

Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av Urbis
Hade en 242-76 förut. Då hittade jag dämpmattor från en diesel. Kanske alla dieslar hade dämpmattor...? Passade perfekt! 😊
av rd350
Diesel hade dämpmatta liksom alla turbo. Dock osäker på om "hålbilden" är samma till clipsen som håller mattan på plats på huvar av senare årsmodell (86 och framåt)

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]