Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle945
Dom aluminium lister som sitter på vissa xc70 finns dom att köpa i butik eller sitter dom på bilen när den levereras?
Kanske kostar skjortan,någon som har eller vet??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har aldrig förstått mig på dessa lister. På terrängbilar har man ju en list i stål där för att skydda bilen om man kör i mot något.

Dessa lister är ju i flimsig tunn plast och gör bilen ömtåligsre om man kör i mot något.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har inget mot styling. Men när stylingen börjar totalt motverka funktionen man stylar börjar jag bli tveksam

Tex när man sätter på saker som ska göra att bilen ska se skitsnabb ut men gör att bilen blir skitlångsam istället.

Eller som i detta fallet man sätter på något som ska göra att bilen ser supetålig ut men gör att bilen blir blir superömtålig i stället.

Nä då gillar jag inte den typen av styling när det man monterar bara totalt motverkar den image man vill skapa.

Det blir ju som att sätta på stora polestardekaler som styling på bilen och sedan åka och chippa ned bilen så man får 50 hk sänkt effekt mot original.
av dannesk
Den blir ju inte mer ömtåligt än tidigare! Designlisterna sitter ju ovanför befintliga kjolar så de tar inte in tidigare vid ev. terrängkörning däremot så skyddar dom emot mer grussprut som kan träffa lacken på sidorna. Däremot så förhöjer det utseendet, i mitt tycke , på XC-modellen som redan designmässigt är överlägsen vanliga V70 som får stensprut runt skärmkanterna omgående.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nog gör de bilen ömtåligare allt. Sist jag kikade var listerna gjorda i mjuk ABSliknade plast som lackats i silvernyans.

De gillar stenskott mycket sämre än den svarta plasten som redan skyddar trösklarna eftersom lacken inte sitter speciellt fast på den mjuka plasten i listen.

Om man effektivt vill skydda dörrsidorna monterar man ju stänkskydd runt om. Det har jag gjort. Fungerar mycket bra.

Och för övrigt. Om man kör lite i terräng så kan jag garantera att det är dessa ömtåliga plastlister som först pajar och tar stryk av kvistar och grenar på marken.De är superömtåliga och bara gjorda för att se balla ut på garageuppfarten i villaområdet då de gör bilen så ömtålig.

Bild

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]