Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Givetvis så är dragkroken godkänd för 2400 kg och jag har kört min 1600 kg,s husvagn på en del turer i år. Något nedhäng vid 75-100 kg kultryck syns inte. Bil husvagn håller en snygg vågrät linje. Bränsleförbrukning vid farthållaren inställd på 90 km ligger i snitt på 1,1 liter/mil. Lägger man sig bakom en långtradare på ca 25 m avstånd så sjunker förbrukningen under litern. V90CC upplevs som hyggligt stabil som husvagnsdragare, vid rejäl sidvind kan det bli lite svajig gång. Men det kanske det blir på alla bilar?
Jag har en husvagn med totalvikt 2000 kg ( Adria Alpina 663 UK). Mätte toppen på dragkroken nu och den ligger på ca 44,5 cm över marken. Har inte luftfjädring eller nivåreglering så det ska väl vara ok. När jag vägde kultrycket med vågen för några dagar sedan så låg det på ca 90 kg. Tycker ändå att bilen och vagnen har en lägstapunkt vid dragkroken, som ett V överdrivet. Ska byta bil i vinter och då tror jag det får bli aktivt chassie med luftfjädring bak. Tar i när det är lite ojämt nu, tror det tar i stödhjulet när det är i högsta läget. Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
LJN skrev: tis 30 jul 2019, 21:52 Givetvis så är dragkroken godkänd för 2400 kg och jag har kört min 1600 kg,s husvagn på en del turer i år. Något nedhäng vid 75-100 kg kultryck syns inte. Bil husvagn håller en snygg vågrät linje. Bränsleförbrukning vid farthållaren inställd på 90 km ligger i snitt på 1,1 liter/mil. Lägger man sig bakom en långtradare på ca 25 m avstånd så sjunker förbrukningen under litern. V90CC upplevs som hyggligt stabil som husvagnsdragare, vid rejäl sidvind kan det bli lite svajig gång. Men det kanske det blir på alla bilar?
Hej, har också v90 CC och har blivit med husvagn denna sommar. Totalvikt 2000 kg och upplever att min sjunker ner (har inte luftfjädring) Har du luftfjädring på din?
//David
Nej, har inte luftfjädring och upplever min V90CC styvare än mina två tidigare V60. Tillåtet kultryck är hela 120 kg på V90CC. Har du koll på att du har kultryck runt normala 75 kg?
LJN skrev: ons 31 jul 2019, 10:05 Nej, har inte luftfjädring och upplever min V90CC styvare än mina två tidigare V60. Tillåtet kultryck är hela 120 kg på V90CC. Har du koll på att du har kultryck runt normala 75 kg?
Ligger runt 90-100 kg i kultryck. Får experimentera lite med vikten kanske men det ska ju vara ok med 90-100 också väl? Har 2 cyklar på dragbalken och får lite svårt att lägga mer saker bak i vagnen.
Drog 1700kg husvagn med fullastad s90 d3 tidigare i sommar. Helt odramatiskt och omkörning av långsammare långtradare i uppförsbacke gick bra. Bra nivå även om bilen såg något nedtryckt ut men det gjorde den även utan vagnen med samma last.
Nyss hemkommen från semester med 370 mil husvagnskörning i bagaget. Har en C90 CC D5AWD AUT. Det är min första Volvo med automatlåda och har fungerat över förväntan. Den 1900 kg tunga vagnen märks inte bakom bilen. Har vanlig fjädring.
Är på semester i norge nu och åkte en längre stäcka på slingriga vägar igår med ekipaget. Husvagnen ligger nog runt sina 2 ton nu med alla saker och måste säga att det gick väldigt bra. Visst ser bilen lite tung ut i bakänden men det gick fint. Hade luftfjädring på en tidigare xc90 jag hade men drog aldrig tungt med den, så frågan är med luftfjädringen - trycker den upp bilen helt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3