Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaleoProgrammer
Hej! Skulle vilja veta från er som kör R-design hur nu upplever ljudnivån på denna? Är det stor skillnad mot vanliga chassit (eller aktiva chassit)?

Även intressant att veta hur ni upplever vinterdäcken map på ljudnivå, om ni kör akustikrutor och dubbat?
av Hagge310
Jag har kört flera olika modeller, vanlig V90 och XC90, R-design av dessa och V90CC. Den stora skillnaden i ljudnivå är vilka däck som sitter på, både märke och storlek avgör definitivt ljudnivån, inga konstigheter likadant på alla bilar mer eller mindre.
Sen upplever jag akustikrutor som tystare än bil utan detta tillval, dock inte mycket men ändå en lite skillnad. Exempel jämförelse som jag testat vid samma tillfälle men som har flera påverkande saker och därmed är en egen upplevd skillnad: min V90 T5 R-design med 19" och akustikrutor mot V90CC D4 med 18" och utan akustikrutor kördes på samma vägsträcka. Min bil upplevdes klart tystare. Men som sagt om det beror på däck, rutor, högre eller lägre bil eller allt tillsammans det blir svårt att veta. Klart var att diesel låter iaf mer i låga hastigheter och vid acceleration än vad bensin gör, inget nytt där heller. Så min uppfattning är att chassit i sig inte är den stora delen som påverkar ljudnivån om jag ska svara på din fråga.

V90 T5 R-design Polestar

av Jonathan81
Har inte jämfört flera olika modeller rakt av, men min V90 Rdesign T5 21" original med ljuddämpande pirellidäck låter för det mesta sjukt mycket, viss jämn ny asfalt så går det tyst. Annars högt vägljud!!
Användarvisningsbild
av grillchips
Alltid en svår fråga det här då det är så förbaskat individuellt.
Jag har en likadan kärra som Jonathan här ovanför, V90 R-design T5 med 21" som är skodda med Pirelli P-Zero som har den ljuddämpande mattan inuti, jag tycker den är förvånansvärt tyst med tanke på omständigheterna. Visst, den var NÅGOT tystare med original 19" Michelin PS4 men det var verkligen inte mycket. Sambon som lätt blir störd av oljud tycker heller inte den är så högljudd som man kan tro.

Allt är relativt med andra ord. :)
av fkullberg
Har med en R-design med 21” jag tycker med det ör helt okej med tanke på så stora fälgar och hårt chassi. Min fru säger annat, hon tycker den är lite bullrig ibland och stötig på dåliga vägar. Men under de omständigheter som finns så rullar den rött så tyst :-)
av stevvee
Har V90 D5 awd R-design med 21” pirelli P-zero och V60 T8 R-design 19” Continental och V60 är bara lite tystare men kan lika gärna ha med motorn att göra. Ej uppmätt något utan bara upplevelse.
av fkullberg
PaleoProgrammer skrev: tis 30 jul 2019, 22:48 Tackar för svaren! Akustikrutorna känns ju givna då, frågan är om man ska uppgradera till ett aktivt chassi eller inte....
Akustik hade jag med tagit, aktivt chassi vet ifan. Är inte det bara luft på bakaxlen på v90?
Hade hellre lagt till något annat kul :-)

Och den blir även mycket högre både bak och fram.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]