Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
Behöver lite rådgivning/hjälp angående min bil.

Åkte till affären, bilen startade fint och gick som vanligt.

Kommer ut från affären och ska starta, den startar men kvävs. Startar igen och samma sak. Testar starta igen men ger gas, den hoppar igång med gasen intryckt men varvar ner och dör oavsett hur mycket gas jag ger. Batteriet friskt, startmotorn drar runt.

Lyckades rulla ut den ur parkering och ställa mig på en lämplig plats, tittade under huven men alla slangar och kablar såg bra ut. Öppnade upp luftfiltret och såg inget där.

Testar igen men ingeting. Tänker att jag får ringa bärgare och be Volvo kolla på det. Under tiden jag väntar så tänkte jag att jag kan testa en sista gång men denna gången låta den stå på tändning lite längre. Vrider om, ger gas och den startar och går fint. Tar en snabb testrunda på parkeringen och den verkar fungera. Avbeställer bärgaren och kör hem fort. Under hemresan gick den som vanligt, inga missljud eller "kvävningar"

Nu funderar jag vad det kunde varit, börjar kanske LMM ge sig? Ger det en felkod även om den går "bra" nu? Inga lampor lös under tiden bilen dog eller när den tillslut startade.

Ställde dig sig i något konstigt ställe att den inte ville starta och plötsligt försvann problemet? Bilen har gått exakt 23000 mil nu så.
av MickeM
Stod du i lutning med 1/4 tank eller mindre?
ISF kan pumpen suga luft.

Du har inte Bifuel?

Felkoder loggas och finns kvar, även om felet inte längre uppträder.
av kievY
Hej. Jag stod plant och har väl 3/4 tank kvar. Det stämmer att det är en bi-fuel. Gått bra hela tiden och inte varit problem. Den startar ju på bensin och det var precis som om den inte fick tillräckligt med luft så fort den startade för att dö. När jag fick igång den kopplade jag över till bensin. Vågade inte slå om till gas eller stänga av motorn. Kan man felsöka lmm eller undersöka/rengöra?
av MickeM
Usch, en Bifuel...
Ett av dom många vanliga felen på Bifuel är att gas läcker in när den står, så blandningen är för fet när den ska starta. Slå över till bensin fungerar inte heller just då.
Har den väl startat så märker man ju inget, föränn det händer igen. (Gas, surar inte stiften)

Dom verkstäderna som ens befattar sig med gassystemet tar hutlöst betalt för nya grejer.
Men det finns dom som renoverar gasregulatorer, stegmotorer, mm, gasrelaterat.

Givetvis ska en felsökning göras innan något byts ut/renoveras.
av kievY
Jag har haft det problemet förut och då läckte gasregulatorn. Detta fixades och har inte återkommit. Då upptäckte jag det att bilen varnade för låg kylvätske nivå. Bilen startade och gick som vanligt även då, var segstartad. Men nu var det mer som att den inte fick in luft och orkade inte få till tändningen. Plockade isär LMMn och såg att ena stiftet var mer smutsigt än det andra, men har å andra sidan läst att LMM går väldigt sällan sönder om det är original filter och så. Vad jag kunde se så var vätskan i expansionskärlet med bra nivå. Givetvis kan regulatorn läcka igen, men hoppas inte.
av kievY
Förmodligen är felet lokaliserat och åtgärdat. Jag hade för någon vecka sen isär luftfilter boxen och hela kanalen för att tvätta rent och rengöra, var lite skit där. Hade fäst boxen och luftslangen till spjället rätt (tror jag), men förmodligen hade jag missat att klicka i kanalen som går från stötfångaren in till boxen rätt och den hade nog hoppat ut lite. Bilen gick ju bra 1 vecka efter det, men kanske med stadskörning och mildare väder så stämde inte något. Tog isär allt igår igen och verkligen kollade att det satt tätt och rätt överallt. Idag har bilen gått bra både på gas och bensin. Men ska undersöka mer och återkommer isåfall.
av MickeM
Du menar inloppet TILL luftfilterboxen?
Ett rör från fronten, som möter silverfärgad slang från avgasgrenröret i ett tvåvägsspjäll.
(Kan vara annorlunda på Bifuel mot vanlig)

Allt FÖRE luftmängdmätaren har i alla fall ingen betydelse för gången, så länge det inte är blockerat/strypt.

Efter LMM däremot, är det sämre, för då kommer/försvinner uppmätt luft som ECM beräknar bränslet efter. Bensin eller gas.
LMM sitter EFTER luftfilter, före gasspjället.

(Obs att Spjället före luftfilter är för att kunna få förvärmd insugsluft från värmekammaren runt avgasgrenröret i kall väderlek. =inte gasspjället)

Förutsatt att du menar löst luftrör FÖRE luftfiltret, har du tyvärr inte hittat felet.
av kievY
Hej

Jag tror mer att slangen efter LMM som går in mot gasspjället var inte rätt dit satt (hoppas jag) jag har iallafall kört 10 mil med bilen och den har startat och gått bra.
av MickeM
kievY skrev: fre 02 aug 2019, 08:31 Hej

Jag tror mer att slangen efter LMM som går in mot gasspjället var inte rätt dit satt (hoppas jag) jag har iallafall kört 10 mil med bilen och den har startat och gått bra.
Ja, EFTER, LMM är en annan femma.
Då lever hoppet!
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]