Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla Volvo-kunniga!
Min S80 har gått ryckigt till och från de senaste två åren. Problemen började ca en månad efter en service där bl.a. tändstiften byttes ut. Bilen är servad "by the book". Har på grund av ryckig gång haft den innne på verkstad flera ggr, men de kan inte hitta felet. Tändstiften kollades, var inget fel på dem. Inga felkoder, inga lampor som lyser.

Den kan rycka kraftigt vid acceleration, främst vid lite kraftigare acceleration vid motorvägskörning. Men den kan också smårycka då och då vid jämn fart, i regel händer detta också vid motorvägsfart (110 km). Framför allt i uppförsbacke. Ryckningarna håller i sig i några sekunder, sedan går bilen i regel normalt igen.

Automatlådan är spolad och oljan bytt för ca ett år sedan. Drar med jämna mellanrum i en flaska STP Injector Cleaner i tanken och tankar med 98 oktan. Magnetventil och turboreglerventil med tillhörande slangar nyligen utbytta, efter felkod som visade att turbon laddade för mycket. Även bränslepumpen byttes. Detta pga. att bilen stannat flera ggr. vid motorvägskörning den senaste tiden. Sedan dess har den (än så länge efter ca 40 mil) inte visat tendens till att stanna, men ryckningarna finns kvar. Den går alltid jämnt och fint på tomgång och rycker i princip aldrig i lägre hastighet.

Har ni några teorier om vad som kan vara fel?
Är bränslefiltret bytt?
Det ser du på det. Rostigt = Nej.
Vanligt att det slarvas med det på servicear.

Jag skulle då kolla bränsletillförsel och bränsletryck.

Modifierad med öppet luftfilter?
Då är LMM misstänkt. Oljekladdig från filterolja kanske.....
Vanligt luftfilter i original luftburk, så är LMM-fel väldig ovanligt.

Det är vad jag kan komma på utan att lämna felkod.
Hej och tack för era inspel! Denna modell har inte något bränslefilter som kan bytas ut. Luftfilter bytt på senaste servicen i våras, vet tyvärr inte vilken sort det är. Bilen var inne på felsökning för ett tag sedan, då gav endast turboproblemen (för högt laddtryck) utslag på felkoder (inget om felaktigt bränsletryck).
Vet ni ifall det är vanligt att en krånglande tändspole kan strula så pass länge som 3000 mil? Innan den ger upp helt? Brukar felaktig tändspole ge felkoder samt även andra symtom, förutom ryckig gång vid belastning?
Än, har Volvo inte släppt någon bilmodell utan bränslefilter, vad jag känner till....

Det är inte säkert att det sätts felkod på ryckningar. Systemet hänger oftast inte med på en enda misständning. (En /två sekunder till nästa misständning är oceaner av tid för systemet)
Spolarna är övervakade via systemet, men det är inte alltid felkod sätts, trots stendöd spole.
Egen erfarenhet.
Jag fick problem med en spole häromdan,ryckte vid gaspådrag men som tidigare talare sagt så sätter ecm inga koder,spolen måste nästan dö för att koder ska sättas..
Tidigare dog 4:ans spole helt,då tändes motorlampan,tur man jobbar på en volvo åf.
Min T5 maskin är optimerad av Tuning Chip och jag misstänker att optimeringen gör att äldre spolarna som har brunnit ett tag pajar p.g.a ökad belastning?
Hej igen och tack för kommentarer!
Nej, enligt Bilia finns inget separat bränslefilter på denna bilmodell. Möjligen är det i så fall en variant som sitter ihop med pumpen inne i tanken. Bränslepumpen är dock nyligen bytt. (Dieselbilarna har däremot separat filter som ska bytas efter intervall.)

Knepigt det där med avsaknad av felkoder. Halvgute57, fick du byta spole efter krånglandet häromdagen? Eller rättade det till sig igen av sig självt? Ryckningarna på min bil kommer och går. Oftast händer det först efter ca 30-40 minuters körning på motorväg.
Du borde ha misständningar (missfire) som du kan kolla med OBD dongel och app till mobilen. Kommer inte ihåg på rak arm om man ser för varje cylinder. Men det borde du. Har du misständingar på flera cyl kan det vara värt att kolla jordkablarna. Några miss får man alltid, men brukar ticka upp sakta.

Hur långt har den gått? Motorkod? Sliten spridare som går på sista versen ?

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]