Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Slår kompressorn till och från?
Det ser du om du tittar på den när motorn går.
Det är själva centrum i remskivan som dras in, så kompressorn startar. Själva remskivan snurrar hela tiden, men står centrum stilla konstant, är magnetkopplingen misstänkt.
av m2c
Som ovan, snurrar yttre skivan på kompressorn. Om inte, testa pressa den inåt med en träpinne eller något när motorn och acn är på (var försiktig bara så inte pinnen kommer flygande upp i ögat på dig, tryck på den sida som är på väg nedåt). Hoppar den igång då så är det schimsning som behövs. (Eller att generatorn laddar väldigt dåligt).

Nästa steg är annars att läsa felkoder, inte med en universalläsare som alla säljer. Utan en sådan som vida eller autocom som tar alla system.

ps. När du säger att det finns gas, har du mätt trycket? Det räcker inte med att det pyser lite. Utan det ska upp till ett visst tryck. När systemet är laddat korrekt så pyser det väldigt aggresivt så att säga.
av Bempo
Med det miltalet och att det är ok med medel i systemet: det är shimsen som är problemet. Gjorde det nyss på en likadan bil efter tips här på forumtrådarna. Enkelt jobb men det tar tre timmar. Kostar ingenting. Lycka till
av panth0n
Har bilen gått 30000 mil, fått sig en påfyllning och aldrig shimsats om så lär det vara felet. Kolla magnetkopplingen ifall den slår av och till när du startar ACn. MickeM skrev ovan precis hur du ska gå tillväga.

Annars är det ett "enkelt men tidskrävande" jobb att shimsa om. Googla "shimsa ac" för detaljerad information :-)
Användarvisningsbild
av BasRutten
panth0n skrev:Har bilen gått 30000 mil, fått sig en påfyllning och aldrig shimsats om så lär det vara felet. Kolla magnetkopplingen ifall den slår av och till när du startar ACn. MickeM skrev ovan precis hur du ska gå tillväga.

Annars är det ett "enkelt men tidskrävande" jobb att shimsa om. Googla "shimsa ac" för detaljerad information :-)
Jag shimsade om min förra förra V70 02a. Den hade gått ca 45000 mil.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av paronblad
Tack alla för tipsen...fyllde acn och provtryckte den innan på verkstad. Efter tre månader kom ingen kalluft alls så började problemet.
Användarvisningsbild
av frasse4
Åk tillbaka till samma verkstad. De måste ju fyllt på med spårvätska så de kan se om det läcker. För det låter mest troligt tycker jag...

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]