Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Kom att tänka på detta med skeva bromsskivor.. vad kan man göra för att motverka att det uppstår, utöver att ha bromsok som är i gott skick..
"Materialdefekter" i skivorna är ju lite svårt att förutse.. Men, kan det vara en bra idé att undvika kraftig inbromsning innan man ska stanna, t ex vid rödljus (eller bakbromsarna för den delen när man parkerar med handbromsen)..? Vid rödljus står man ju oftast med bromsen nedtryckt litegrann* (mycke, om det är en backe).. Visserligen är det ju flytande broms-ok, men det kanske ändå är en risk m a p att få skeva skivor..?

* Ur whiplash-risk-synpunkt borde man väl dock trycka jättehårt :-) :-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fan vet. Hade grymma problem med Volvos originalskivor som slog sig och blev skeva. Slängde till slut dit billiga Biltema och de har aldrig blivit skeva under 6000 mil nu.

Ingen skillnad på körstil.
av KalleJ
Köp kvalitetsskivor Zimmerman, Brembo så slipper man tänka på det. Visst vissa billiga håller men större risk med noname skivor.

Går inte att undvika förutom att köra in skivorna enligt tillverkarens instruktioner. Lämnar du in de för byte så be om att de provkör försiktigt så du kan köra in beläggen själv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Man bör inte hårdbromsa fören skivorna är inbakta ordentligt, dvs härdade. Tricket är att hetta upp skivorna jämnt och lugnt och låta dom svalna jämnt och lugnt.
Innan dom är ordentligt härdade räcker det med en för hård inbromsning så är skivorna skrot.

Korrekt härdade skivor slår sig sällan senare vid normalt bruk. Då lär man misshandla dom rejält, t ex pallnita 13 gånger i rad utan att ge dom en chans att svalna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag kör förhållandevis hårt, ganska ofta, men har aldrig haft skeva skivor.
Kallt vatten på icke kalla skivor vid tvätt har heller aldrig haft någon inverkan.
Är det ren otur om man lyckas få skeva skivor...?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
KalleJ skrev: mån 29 jul 2019, 12:16 Köp kvalitetsskivor Zimmerman, Brembo så slipper man tänka på det. Visst vissa billiga håller men större risk med noname skivor.

Går inte att undvika förutom att köra in skivorna enligt tillverkarens instruktioner. Lämnar du in de för byte så be om att de provkör försiktigt så du kan köra in beläggen själv.
Zimmermann är de enda skivorna jag fått skeva. Tidigare kört Biltema och nu billigaste från Bosch.
av osla
KalleJ skrev:Köp kvalitetsskivor Zimmerman, Brembo så slipper man tänka på det. Visst vissa billiga håller men större risk med noname skivor.

och jag har skeva brembo skivor på min gamla mb diesel, kan inte påstå att det är särskilt hård körning med 89 hk och 1700kg tung bil
av KalleJ
Ptja monterar man beläggen utan ny monteringssats och inte tar bort rost från anläggningsytorna eller har rostiga kolvar i oken spelar det ingen roll vilka skivor man har.
Påliggande belägg = överhettade skivor. Då spelar kvaliteten inte så stor roll längre. Men förutsett att det är kolv och belägg är bra så tror jag det kvalitetsgrejor har färre produktionsfel som inte klarar värme lika bra. Eller ojämn densitet i gjutningarna som gör att skivan till slut blir ojämn.

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]