Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Behöver hjälp.
Sökt på regnr och får upp två alternativ. Four-c och vanliga gasdämpare.
Four-c har ställbara som jag fattar det och då ska man ha knappar till det inne i kupén, vilket jag saknar. Då finns ju egentligen bara ett alternativ kvar, vanliga gasdämpare.. MEN, När jag googlar så har R-design lägre och styvare fjädrar och vissa har lastreglering(nivomat?). Sen är också bultarna till stötdämparna i olika dimensioner till R-design och orginal chassit?(rätta mig om jag har fel).

Finns det något ställe där jag kan söka via chassinr och få exakt svar på vilka stötdämpare jag ska ha?
Har även sökt via minvolvo och inte blivit klokare då det bara står r-design och inget annat om chassit.
Släng in Bilstein B4 de är något styvare än OEM. (vissa säger 10%)
VF 22-182869
HF 22-182876
BAK 19-170206
Håller högre kvalitet än Monroe/Sachs eller vad Volvo har.
Funkar om du inte har lastreglering.
Jag har själv haft en V70 2.5Ft MY11.
Och där satt dämpare med nivåreglering på den.

Om jag inte missminner mig så är det standard med nivåreglering på R-Design / sport chassit.
Stefan_KG skrev: sön 28 jul 2019, 21:39 Jag har själv haft en V70 2.5Ft MY11.
Och där satt dämpare med nivåreglering på den.

Om jag inte missminner mig så är det standard med nivåreglering på R-Design / sport chassit.
När jag googlat så har jag fått det svaret också, dock inte 100% säkerhet.
Verkar även vara så att dom endast går att köpa hos volvo. Jag hittar nämligen inga sådana på någon hemsida. Snuskigt dyra har jag förstått!
Finns det ingen chassiekod som går att utläsa vilka fjädrar/dämpare stag mm är monterat på jagrullar bilar ? Eller försvann de när Förd blev involverade i bilden?

EDIT: V70/S80 2010+
Hittar bara
Standard-Comfort
Sport med nivå reglering bak.
4C Dynamic.
Jo fast vilka fjädrar? Han har ju fortfarande sportchassie fjädrar fram? Letar själv sportfjädrar som funkar med "vanliga" bilsten b4 dämpare till min s80. Utan att sänka 40mm.
Fy fasen var lättare till saab 9-5 där fanns sportchassi med och utan nivåreglering.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]