Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det här med HVO100 och regenerering av partikelfilter kanske inte är så omdiskuterat? Jag har själv läst ett ganska ingående test gällande DPF och HVO100. HVO skulle väl släppa ut ca 30% mindre sot om jag inte missminner mig, Men sjävla sotet i sig började brinna tidigare än konventionlell diesel. Detta borde ju inverka positivt på DPF Regenereringar?

Någon har kört med HVO en längre tiod och lagt märke till detta?
Jallemet skrev:Jag har på 3 år kört 6000 mil med HVO100 och inte märkt av någon regenerering överhuvudtaget.
Volvo v50 d2.

Är det sant?! Men visst har D2 ett självrengörande filter? Jag har ett filter med additiv och skit. Känner direkt den regenererar, förbrukningen ökar och motorn börjar gå hackigt.
andreasw skrev: sön 28 jul 2019, 11:14
Jallemet skrev:Jag har på 3 år kört 6000 mil med HVO100 och inte märkt av någon regenerering överhuvudtaget.
Volvo v50 d2.

Är det sant?! Men visst har D2 ett självrengörande filter? Jag har ett filter med additiv och skit. Känner direkt den regenererar, förbrukningen ökar och motorn börjar gå hackigt.
Japp det sköter sig själv i D2.
Mitt funkade lika bra när bilen var ny som efter typ 6år/20000 mil när jag bytte in den.
Har också kört en del hvo sen det blev godkänt. Inte varje tank eftersom jag behöver åka en omväg. Märker ingen skillnad förutom att förbrukningen gått upp 0,05l/mil. Ungefär.
andreasw skrev:Jag har också kört med HVO100 och tycker det funkar väldigt bra. Men det är betydligt dyrare för min del. Men om man kan skona partikelfilter egr ventil osv blir det ju billigare.
Jag har rabatt via arbetsgivaren på cirka 1:20/L så det gör runt femtiolappen på en tank, ligger på en snittförbrukning sen jag köpte den på 4,98L/100km så det blir under 7:-/mil i diesel.

Hyfsat mot vår V70 2.5t, nästan dubbelt Bild
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]