- ons 24 jul 2019, 23:17
Låter som en kass kompressor. Skär av remmen till den. Om den går av trasslar den in sig i kamremmen med motorhaveri som följd.
Moderator: Moderatorer
snavve skrev:Har du ett skorrande, brummande ljud som följer varvtalet och upphör när du stänger av ac:n, ja då har du med all sannolikhet för lite köldmedium i systemet. Och ja, det skall innehålla drygt 800 gram.Steffe3 skrev: ↑ons 24 jul 2019, 21:33 Man hör att systemet ändrar på något i alla fall på samtliga P3-bilar jag åkt med, men stänger av helt tror jag inte att det gör dock.Letade efter den lappen senast men jag verkade inte kunna hitta den :/
Mängden köldmedium ska stå i motorrummet enligt VIDA. Det står även 0.820kg +-3% i ett schema, men det kan jag inte svära på hur pass det stämmer.
Ska även tillägga att jag har ett brummande missljud i bilen som följer motorvarvet. Stänger jag av ac:n då upphör ljudet. Kanske också är en ledtråd om vad som är på tok?
Steffe3 skrev: ↑ons 24 jul 2019, 21:06 Antar att du stänger fönstren innan du åker iväg? När någonting (dörr/fönster/taklucka) är öppet, så verkar den stänga av delar av systemet, antagligen för att det är ineffektivt att försöka kyla ner hela världen till rätt temperaturSå fungerar min med, upp med rutorna. Men min ger full kyla efter bara några hundra meter. Den har ju bara gått 5 000 mil.![]()
Men tycker min också tar en liten stund att få ner temperaturen, dock kanske inte 5-10km, utan kanske nån kilometer max.
Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p&a[…]
Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]
Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]