Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jonas_latt skrev: tor 25 jul 2019, 22:53
Cox skrev: tor 25 jul 2019, 22:42 Kör du in i någon bak i från, är man alltid vållande
i 3 kap 26 § trafikförordningen:

En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan
ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma
riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Finns ju många paragrafer som överlappar varandra.

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Om man kör på någon bakifrån så brukar man alltid anses som vållande.

Dessutom låter det som att ni brakade rätt in i en stillastående husvagn eller har jag missuppfattat det?

Eller låg ni på omkörning i full fart och husvagnen svängde vänster rakt framför er så ni körde in i sidan på den. Då kunde det lutat åt mer delat ansvar.
av MickeM
Jonas_latt skrev: lör 27 jul 2019, 14:04 Han stod stilla dock såg vi inga bromsljus eller blinkers. Så jag uppfatta aldrig att han hade ställt sig mitt vägen för att svänga vänster.
Det låter som om samma sorts olycka skett om husvagnsekipaget tvärstannat för utspringande barn, större djur, eller liknande.
Kanske tom en HÖGERsväng.
Nu bara råkade det vara just en vänstersväng....
Talar inte för din fördel.
Om det kan bevisas att det inte blinkade eller bromsljuset fungerade kanske det kan bli något slags delansvar..
av Daviddd
Jonas_latt skrev:Han stod stilla dock såg vi inga bromsljus eller blinkers. Så jag uppfatta aldrig att han hade ställt sig mitt vägen för att svänga vänster.
Med all respekt för er situation så låter det ju som om du har gjort en generalmiss. Hade det varit en kö pga broöppning, olycka eller vad som helst annat så hade du ju sopat in likadant, så jag förutsätter att du blir vållande. Skönt att inte någon skadade sig fysiskt.
av para
Ja kör man in i nått stillastående har man nog kört lite för fort eller tittat i mobilen.
Hur var sikten? På bilden ser det ut att vara en svag kurva med fri sikt.
Har du åkt autobahn nån gång vet man att bakom varje sväng kan det vara tvärstopp så där släpper man inte blicken/uppmärksamheten en sekund.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja då är du 300% rökt. Enda gången man kan komma undan att köra in i någon bakifrån är om de svänger in tvärt framför dig och tvärnitar ala "Brake Check"

Bilen framför kan ju stanna av 100 anledningar, allt från vänstersväng, motorstopp, hinder, vilt, fotgängare osv. Och bromsljusen behöver ju inte vara på för föraren framför kan ju just släpp pedalen och börjat rulla.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lätt att säga i efterhand men en kontroll av bromsljus och blinkers på framförvarande hade ju varit bra.
av JEriksson
Ingen Daschcam monterad?
av MickeM
StringerBell skrev: lör 27 jul 2019, 19:26 Lätt att säga i efterhand men en kontroll av bromsljus och blinkers på framförvarande hade ju varit bra.
Jag har fuktlagat några husvagnar, så jag vet hur dom är byggda.
Det, och efter att ha sett bilderna på trådskaparens bil, så kan jag med ganska stor säkerhet säga att blev den husvagnen blev kaffeved. Rent av småsmulor.
Där kan man nog inte kolla några lysen.
Frågan är, om man hittar dom....

Husvagnar är INTE krocksäkra.
En vanlig släpvagn är nog betydligt stadigare att köra på.

Det var nog tur att det var en husvagn, då skadorna endast är på inblandade fordon. Inga människor. Sådant kan man leva med.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]