Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
Godkväll ärade Volvovänner.
Jag vill inte ha svar ifrån miljönissar då jag inte har ork att förklara anledningen till min fråga. Frågan gäller en av våra bilar en V70 D5 185hk 2008 (nya karossen).
Jag undrar om någon här vet ifall det finns en kontakt som det räcker man kopplar ur för att stänga av EGR-ventilen?
Jag är lite skeptiskt till att låta företag göra detta då de o samband med service kommer återställa funktionen.
Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med min fråga här.

Trevlig kväll
av DirkSchneider
Tack för svar men den är väl elektriskt styrd och då bör väl det räcka att fimpa en kontakt till den?
Firma som programmerar bort den verkar funka bra?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst kan du rycka kontakten men du kommer få felkoder och bilen riskerar att gå som en påse nötter i felsäkert läge när du kör.

De flesta brukar inte uppskatta det någon längre stund.
av DirkSchneider
Aj fan då får man bita i det sura äpplet och be firma stänga av systemet.
av Millea
Jag gjorde en optimering på min V70 D3 för snart 3 år sedan och då fick de även stänga av EGR:en för gott. Fungerar mkt bra och aldrig några felmeddelande.

Bättre för motorn att slippa all sot som kan ge driftstörningar på sikt 😁
av DirkSchneider
Millea skrev: lör 27 jul 2019, 15:26 Jag gjorde en optimering på min V70 D3 för snart 3 år sedan och då fick de även stänga av EGR:en för gott. Fungerar mkt bra och aldrig några felmeddelande.

Ja men precis och det var ju en desperat lösning för att få ner avgasvärdena men idioterna tänkte inte på den ökade förbrukningen och slitaget av att förs in smutsiga avgaser i motorn igen.
Men det är klart i detta skitlandet, samma med dieseln, vi kör mycket sverige-frankrike och den svenska utblandade skitdieseln borde förbjudas.
Med allt dom spär ut den med så ökar förbrukningen men det är ju bra för ökad förbrukning = mer intäckter till statskassan och miljön kommer alltid sekundärt efter ekonomin.
av DirkSchneider
Millea skrev: lör 27 jul 2019, 15:26 Jag gjorde en optimering på min V70 D3 för snart 3 år sedan och då fick de även stänga av EGR:en för gott. Fungerar mkt bra och aldrig några felmeddelande.

Förresten var gjorde du det?
Kan du rekommendera firman?
Ha de
av Millea
Jag bor i Värmland och lämnade in bilen till Obd-tuning i Karlstad. De kan jag rekommendera. Vi har lämnat in en del kundbilar på mitt jobb och fått hjälp med optimeringar och Egr off med mera 😁
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]