Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
Skriv aldrig på en bot från polisen, oavsett vad det är, du behöver inte ge någon orsak till varför du inte skriver på. Det går inte direkt till domstol, det går först till en åklagare som kommer ta kontakt med dig som kommer fråga varför du inte godkänner boten. Sedan gör åklagaren en bedömning av din berättelse, antingen lägger han ner, eller så godkänner han boten och anser att du måste betala den. Det är i detta läge som du kan välja att gå till domstol genom att vägra åklagarens förläggande.

Sedan kan man själv behöva några dagar för att gå igenom vad som hände för att bestämma vad man ska göra.
Sedan förlänger du betaltiden med att inte skriva på. Skriver du på så har du bara 14 dagar på dig att betala. Det kan bli dyrt om man har en knaper månad och får böter på tex 3000kr :)
av MickeM
Nu är jag ingen trafikpolis, eller körskollärare men jag är också ganska säker på att man blir skyldige om man kör in i framförvarande fordon bakifrån. Egentligen oavsett anledning till att det fordonet stannar.

Vänstersvängande kan bli skyldig om bakomvarande kör in i västersvängande i mötande körfältet, dvs att västersvängen påbörjas när bakomvarande kör om.

Vänstersvängande kan också bli ensam skyldig om vänstersvängen påbörjas framför mötande fordon.
Detta då efter tvåfilig väg med mötande trafik.

Så är min tolkning.
Där jag svänger av länsvägen till enskilda vägen till där jag bor är det 80km/h, men var 90km/h för ca 10 år sedan.
Så visst får man svänga vänster efter 90väg.

Underbart att alla är i alla fall tämligen oskadda!
Och att det finns fina människor. Man hör bara om dåliga människor som bara filmar olyckor...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Jag tolkar det som att om man ska göra en vänstersväng på 90-väg måste man förvissa sig om att man lämnar plats för upphinnande trafik att komma förbi på insidan. Om man är ansvarig för att upphinnande inte är uppmärksam kan man i princip aldrig göra en vänstersväng.

Försäkringsbolaget kommer sannolikt se dig som vållande. Vad polisen säger ser bolaget bara som en synpunkt. Dom kan välja att besluta annorlunda. Kolla senaste besiktning på den där husvagnen. Kanske fanns anmärkning på belysning? Efter du kört in i den är det ju meningslöst att kolla lampor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Man får svänga vänster på 90-vägar där dedikerad avfart för vänstersväng saknas(vad är det dom kallas? man svängar in på dom höger, och sen kör man över vägen istället för att svänga vänster), men det måste ske på ett säkert sätt. Dvs, man får inte stå still och vänta på mötande trafik om det inte finns goda marginaler för bilar bakom att köra förbi på insidan, man får inte tvärnita om man har bilar bakom sig, och man ska blinka långt i tid, osv.
När jag tog körkort var vänstersväng-på-90-väg en del av uppkörningen t om, just för att kolla om man utförde en sådan på ett säkert och korrekt sätt. :)

Det man som bakomvarande ev. kan ha som "ursäkt"(brist på bättre ord) är om det var skymd sikt, t ex en skarp kurva med skymmande skog, eller ett backkrön, så framvarande bil bara "dyker upp" utan någon som helst chans att reagera och bromsa ner bilen från 90 till 0 i tid.

I alla andra fall är det bilen bakom som är ansvarig för olyckan, om det inte finns starka bevis på vårdslöshet av fordonet framför(vilket det i praktiken nästan aldrig gör, tror inte ens dom bryr sig om att göra en ordentlig utredning, det är för mycket jobb... Mycket lättare att använda "du låg för nära" och/eller "du körde för fort"-korten).
av Jonas_latt
Får tacka för allas kommenterat.

Hämta ut bilen från bilia idag. Skaderegleraren sa att ofta har de som svängt vänster åkt på allt.

Nu jobbar han inte med försäkringsbolaget men han har varit med om mycket skador.

Skickar med en bild. Motorn starta och bilen gick köra upp på släpet och av. Allt har klarat sig utan plåten och plasten.
20190725_183048.jpg
20190725_183048.jpg (1.52 MiB) Visad 1110 gånger
20190726_151929.jpg
20190726_151929.jpg (684.29 KiB) Visad 1110 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lucif3r skrev: fre 26 jul 2019, 08:37 Man får svänga vänster på 90-vägar där dedikerad avfart för vänstersväng saknas(vad är det dom kallas? man svängar in på dom höger, och sen kör man över vägen istället för att svänga vänster), men det måste ske på ett säkert sätt.
Du tänker på en "Spansk sväng" antar jag...
Dessa finns på många ställen där det är 2+1-vägar.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
fjohan82 skrev: fre 26 jul 2019, 21:17
Lucif3r skrev: fre 26 jul 2019, 08:37 Man får svänga vänster på 90-vägar där dedikerad avfart för vänstersväng saknas(vad är det dom kallas? man svängar in på dom höger, och sen kör man över vägen istället för att svänga vänster), men det måste ske på ett säkert sätt.
Du tänker på en "Spansk sväng" antar jag...
Dessa finns på många ställen där det är 2+1-vägar.
Finns ett antal på vanlig landsväg också. Typiskt där det är mycket trafik. E45 t ex.

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]