Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av crossmatte
Hej!
Ska byta bromsbelägg bak på min V70, d5 awd modellår 2013, men blir inte riktigt klok på vilka man ska köpa. Det är elektronisk handbroms.

De som sitter på nu är Volvo original med art. Nr 31445797. Det jag mätt fram är att bredden är 106mm.
Funkar de som finns på denna länk?https://www.mister-auto.se/bromsbelagg-bak/trw/gdb1685/

De heter TRW - Ref: GDB1685

Det som rör till det är att på en del sidor som tex skruvat så gör de skillnad på om det är elektronisk handbroms eller ej. På mister-auto nämner dom inget om det...

Bild på nuvarande belägg.
903FDA86-DB7A-40F3-93BA-405F30D4FF05.jpeg
903FDA86-DB7A-40F3-93BA-405F30D4FF05.jpeg (472.53 KiB) Visad 1565 gånger
Finns det några som motsvarar dessa för när jag söker på det artikelnumret på Google så hittar jag inga.

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Mattias
Användarvisningsbild
av Perra83
Hade för mig att det är olika belägg om man har solid eller ventilerad skiva men här står det att belägget passar till båda typerna.
Köp annars de lite dyrare Ate ceramic. De ska damma lite mindre.
Om skivan börjar att få en redig kant är det även idé att byta den.
av Yaniz
crossmatte skrev:Hej!
Ska byta bromsbelägg bak på min V70, d5 awd modellår 2013, men blir inte riktigt klok på vilka man ska köpa. Det är elektronisk handbroms.

De som sitter på nu är Volvo original med art. Nr 31445797. Det jag mätt fram är att bredden är 106mm.
Funkar de som finns på denna länk?https://www.mister-auto.se/bromsbelagg-bak/trw/gdb1685/

De heter TRW - Ref: GDB1685

Det som rör till det är att på en del sidor som tex skruvat så gör de skillnad på om det är elektronisk handbroms eller ej. På mister-auto nämner dom inget om det...

Bild på nuvarande belägg.
903FDA86-DB7A-40F3-93BA-405F30D4FF05.jpeg
Finns det några som motsvarar dessa för när jag söker på det artikelnumret på Google så hittar jag inga.

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Mattias

Jag köpte just TRW-belägg till min V70 2,5T 2008 från MisterAuto i mars och är mer eller minder 100 på att med eller utan elektrisk parkeringsbroms stod angivet i specen. Ska se om jag hittar fakturan; återkommer isf.
av crossmatte
Tack för svaren.
Om man tittar på vad som sitter nu så hittar jag inte det artikelnumret någonstans, det som är närmast är en 6 istället 7 som sista siffra. Alltså 31445796 istället för 31445797.
Vad är det för skillnad på dessa?

MVH
Mattias

MVH
Mattias
av daekol
Det är väl samma belägg bak på alla modeller oavsett solid eller ventilerade skivor? Däremot finns väl några modeller utan elektronisk parkeringsbroms (tidiga modeller?) och då är det andra belägg bak vill jag minnas.

Dom för bilar utan elektrisk p-broms = Bild

Dom för bilar med elektrisk p-broms = Bild

Däremot så är det skillnad på metallblecken som följer med såklart. Men själva beläggen i sig spelar ingen roll. Första gången jag köpte belägg till min så fanns det bara belägg till ventilerade skivor i affären (jag har solida), jag köpte dom och återanvände mina gamla bleck efter lite rengöring.
av Nelsson
Det ÄR olika klossar på solida och ventilerade skivor. 796 är för ventilerade skivor, dvs bilar med awd.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av daekol
Nelsson skrev:Det ÄR olika klossar på solida och ventilerade skivor. 796 är för ventilerade skivor, dvs bilar med awd.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Berätta mer. För belägg för ventilerade skivor fungerar på solida skivor och tvärt om. *hämtar popcorn*

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]