- fre 26 jul 2019, 11:28
Trodde "aldrig" att det skulle hända - beställt en Volvo. Har alltid kört tyskt, senast BMW 5-serie (G30) och nuvarande bil är en Mercedes-Benz E-Klass Coupé (C238).
Har alltså beställt en S60, varför? Mina absolut baskrav: Fyrhjulsdrift, dragkrok och laddhybrid (på grund av förmånsvärde). Ingen av tyskarna kan för närvarande erbjuda detta, BMW 5-serie (laddhybrid) nu att beställa med fyrhjulsdrift men inte med dragkrok från fabrik.
Det jag starkt ogillar med Volvo är deras instrumentkluster, dålig kvalité på grafiken och den låga uppdateringsfrekvensen gör att hela klustret dras med ett tråkigt "lagg". Ljudnivån i kupén är också högre än önskvärt men förhoppningsvis hjälper akustikrutorna att balansera detta till en acceptabel nivå. Körglädjen är inte i paritet med BMW, men det är sedan gammalt.
Nu är allt tack och lov inte dåligt, tycker som sagt att Volvo gör riktigt fina bilar och S60 är inget undantag - snarare tvärt om. Volvo sparade det bästa till sist, S60!
Leveranstiden är fortfarande inte bekräftad, en kvalificerad gissning från ÅF var leverans under Q2 2020 i bästa fall - så det finns gott om tid att göra ändringar. Var först inne på att beställa bilen i Salvile Grey 492 men min tanke är att ha en helt svart bil (bifogar bild på hur jag har tänkt): Tona rutorna och Polestar Edition ändrör och front (alltså helt svarta). Tar gärna emot "input" gällande färg eller övrig tankar.
S60 T6 TE R-Design
Onyx Svart Metallic 717
Teknikpaketet Pro
Klimatpaketet Pro (ingår i TE)
Läder Sport Charcoal RA01
Panoramaglastak
Akustikrutor
Harman Kardon
Växelpaddlar
Dubbla integrerade slutrör
Dragkrok halvautomatiskt
Borttag emblem bakluckan